Jurn van Veldhuijzen, manager sociaal ondernemen bij KPN, over medewerkers uit de Participatiewet-doelgroep in het klantcontactcentrum.
1. Hoe vindt u personeel in de krappe markt van nu?
‘Wij werken met detacheerder Randstad Participatie, zij doen al het zoek- en selectiewerk. Elk jaar starten we met 20 kandidaten. Dat is een grote groep in 1 keer en dat kan soms wat meer zoekwerk kosten. Daarom hebben we gekozen 2 keer per jaar met een kleinere groep te starten. Het scheelt bovendien dat we dit nu al 4 jaar doen. We weten inmiddels hoe we geïnteresseerde kandidaten kunnen mobiliseren.’
2. Wat doet u eraan om uw bedrijf zo inclusief mogelijk te maken?
‘Wij hebben besloten om het werken met mensen uit de Participatiewet-doelgroep te borgen in onze organisatie. Deze collega’s krijgen training en gaan in ons klantcontactcentrum bellen met klanten voor klanttevredenheidsonderzoek. Vervolgens koppelen ze weer terug aan het bedrijf waar het beter kan, zodat de dienstverlening geoptimaliseerd kan worden. Omdat ze betrokken en echt onderdeel van KPN zijn, staan ze heel centraal in de organisatie.’
3. Wat was voor u een eyeopener als het gaat om werken met bepaalde doelgroepen?
‘Mijn insteek is dat we kijken naar wat iemand wel kan in plaats van wat niet. Natuurlijk moeten we investeren in bijvoorbeeld een iets langere inwerkperiode. Maar door personeel met nieuwe inzichten en ervaringen binnen te halen, kun je superveel bereiken.’