Generatie Z betreedt de arbeidsmarkt. Om deze jongeren tussen de 18 en 24 jaar te werven, moeten werkgevers ze anders benaderen dan de generatie hiervoor, zo blijkt uit onderzoek van Monsterboard.

De komende jaren zal Generatie Z in groten getale bij werkgevers aan de deur kloppen. Althans, kloppen … deze generatie heeft vanwege de arbeidskrapte veel te kiezen. In 2020 bestaat 40% van de grootste wereldwijde arbeidsmarkten uit deze jongeren. ‘Voor werkgevers kan het aannemen van deze groep een belangrijke oplossing zijn voor het groeiende personeelstekort’, stelt Ulrich Biebaut, general manager Monsterboard Benelux. ‘Bovendien kan er een mooie kruisbestuiving ontstaan tussen de digitaal onderlegde en breder georiënteerde Generatie Z en de ervaren oudere werknemers.’

Van de jongeren uit deze generatie die al aan het werk zijn geeft maar liefst 57% van aan op zoek te zijn naar een andere baan. Deze generatie is dus volop in beweging op de arbeidsmarkt, en staat open voor nieuwe kansen.

Modern recruitment

Generatie Z is ongekend digitaal en mobiel, op zoek naar zekerheid en milieubewuster dan ooit. Biebaut: ‘Dat zijn dus ook aspecten die jongeren terug willen zien in de vacature. Vacatures die ze online en vooral op hun smartphone zoeken. Zorg er als werkgever dus voor dat de vacature online te vinden is, maar vergeet ook niet de site mobiel goed leesbaar te maken. Voor vragen over de betreffende vacature vindt deze generatie het niet prettig om te bellen of zelfs te e-mailen. In het sollicitatieproces kunnen werkgevers zich dan ook onderscheiden door gebruik te maken van chatbots voor het beantwoorden van vragen.’

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Generatie Z wil zekerheid, maar ook een werkomgeving die aansluit bij hun levensstijl en bijdraagt aan een betere wereld. Een goed salaris is belangrijk voor jongeren. Biebaut: ‘Kunt u daar als werkgever niet direct in investeren omdat de jongere bijvoorbeeld nog geen werkervaring heeft? Maak dan goede afspraken over de hoogte van het salaris in de toekomst.’ Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn misschien nog wel belangrijker, denkt Biebaut. ‘Generatie Z wil een goede werk-privébalans. Denk aan de mogelijkheid tot thuiswerken en flexibele uren. Maar ook sportabonnementen, scholings- en studiemogelijkheden en een bedrijfsrestaurant met gezond, duurzaam eten.’

Hoe pakt UWV dit zelf aan?

Els Drost-Koudijs, projectmanager UWV Traineepool: ‘We nemen elk jaar ongeveer 130 jongeren in dienst. Om ze te werven maken we videos, waarin leeftijdgenoten vertellen over hun werk bij UWV. Die zetten we online. Voor ons traineeship richten wij ons op starters op de arbeidsmarkt. Tijdens het traineeship mogen ze op ontdekkingstocht. Ze krijgen concrete opdrachten, er is veel ruimte om nieuwe dingen te ontdekken en voor gerichte persoonlijke ontwikkeling. Veel starters zijn onzeker over wat ze kunnen en wat ze willen. Zeker als ze een opleiding hebben gedaan die niet direct aansluit op de arbeidsmarkt. Tijdens de werving hebben we live met kandidaten gefacebookt en we hebben kandidaten getarget op Facebook en LinkedIn. We hebben ook aan collega’s gevraagd onze vacatures op LinkedIn te delen.’

Bekijk andere artikelen

De BouwAkademie gunt iedereen een nieuw leven

Met restmaterialen uit de bouw maken ze de mooiste dingen, waarbij ze ook nog eens veelvuldig gebruikmaken van arbeidsongeschikte werknemers.

3 vragen aan werkgever Dennis van Gelden

Dennis van Gelden van La Place over oudere werknemers en het houden van ‘speeddate-sollicitaties’.

Het re-integratieverslag in 10 stappen

Voorkom een loonsanctie door de 10 stappen van het re-integratieverslag tijdig en zorgvuldig te doorlopen. Begin bij dit overzichtelijke stappenplan.