Pilot Signaleren en doorverwijzen bij schulden: eindevaluatie

Publicatiedatum: 04 mrt 2020

Dit onderzoeksrapport evalueert een werkwijze die UWV heeft beproefd om klanten met (dreigende) financiële problemen en schulden beter te kunnen signaleren en doorverwijzen.

Het Klantencontactcentrum (KCC) van UWV heeft een gespecialiseerd belteam dat (ex-)uitkeringsgerechtigden met financiële problemen kan doorverwijzen naar gemeentelijk schuldhulpverlening. In 2018-2019 heeft UWV in een pilot in Groot-Amsterdam en in Limburg een werkwijze beproefd om deze vorm van dienstverlening uit te breiden. Opzet van de pilot was dat alle medewerkers van UWV die contact hebben met klanten, financiële zorgen of schulden signaleren en de klant vervolgens in contact brengen met het belteam van het KCC. UWV heeft de pilot geëvalueerd in samenwerking met Guido Brummelkamp. De evaluatie laat zien dat veel klanten bij wie financiële problemen of schulden zijn gesignaleerd, ook daadwerkelijk geholpen zijn door UWV en/of een gemeente.

UWV Kennisverslag

Over dit onderwerp verscheen ook een UWV Kennisverslag(pdf, 178 kB).

Download: Pilot Signaleren en doorverwijzen bij schulden: eindevaluatie (pdf, 2 MB)

Heeft u gevonden wat u zocht? Ja Nee, terug naar zoekresultaten

sluiten