No-show voorkomen bij werkoriëntatiegesprekken

Publicatiedatum: 13 jun 2019

In het UWV Kennisverslag (UKV) 2019-4 wordt verslag gedaan van een onderzoek naar gedragsmechanismen die no-showgedrag op het werkoriëntatiegesprek verklaren.

Op basis van literatuurstudie, informatie uit klantreizen en gesprekken met klanten en medewerkers, komen we tot de volgende bevindingen:

  • Drie mechanismen zijn van invloed op het no-showgedrag van werkzoekenden op het werkoriëntatiegesprek: weerstand, onpersoonlijke communicatie en onduidelijke communicatie.
  • Om no-show te voorkomen hebben we drie gedragsinterventies ontwikkeld die inspelen op deze gedragsmechanismen: het opbellen van werkzoekenden om een afspraak te maken; een bevestigingsbrief; en een bijlage bij deze brief met een overzicht van het dienstverleningsaanbod.
  • Medio 2019 meet UWV met een gerandomiseerd praktijkexperiment de effectiviteit van deze gedragsinterventies op vier UWV-kantoren. Op basis van de resultaten in dat experiment volgt een advies om een of meer interventies in onze standaard werkwijze op te nemen.
Download: No-show voorkomen bij werkoriëntatiegesprekken - UKV 2019-4 (pdf, 176 kB)

Heeft u gevonden wat u zocht? Ja Nee, terug naar zoekresultaten

sluiten