In Nederland zijn ruim 140.000 mensen werkzaam in klantcontactberoepen. Ze werken in allerlei sectoren. Klantcontactberoepen komen voor bij contactcenters, maar ook in het bank- en verzekeringswezen, de overheid, nutsbedrijven, handel (bijvoorbeeld groothandel, webwinkels), horeca en toerisme, transport en logistiek et cetera. De meeste bedrijven hebben een eigen klantcontactafdeling, ongeveer een derde besteedt het werk (deels) uit aan externe facilitaire contactcenters. De arbeidsmarkt voor klantcontactberoepen ziet er over het algemeen gunstig uit. Dat geldt zeker voor de callcentermedewerker outbound. Voor dit beroep is er naar verhouding weinig concurrentie onder werkzoekenden. Maar ook voor beroepen als medewerker klantenservice en callcentermedewerker inbound is er een groot aantal vacatures. Uit registraties van overstappen die werkzoekenden in het verleden hebben gemaakt, blijkt dat klantcontactberoepen een goed alternatief kunnen zijn voor mensen met werkervaring in bijvoorbeeld de verkoop, de horeca of de administratie, maar ook voor bijvoorbeeld receptionisten. Deze beroepen zijn aan elkaar verwant door het dienstverlenende en communicatieve karakter.

Het werk is niet voor iedere medewerker klantcontact hetzelfde. Dit hangt onder meer af van het bedrijf, het product of dienst waar het om gaat en van de communicatiekanalen die worden ingezet. Online communicatie vraagt om andere vaardigheden dan telefonisch contact. Stemgebruik speelt bijvoorbeeld geen rol bij e-mail; daar zijn spelling en zinsopbouw belangrijk.

Om klantcontact werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren moeten medewerkers

  • communicatief en sociaal vaardig zijn;
  • analytisch en oplossingsgericht zijn;
  • snel kunnen schakelen;
  • commercieel zijn;
  • administratief vaardig zijn;
  • qua werktijden flexibel inzetbaar zijn.