UWV gebruikt cookies

UWV plaatst noodzakelijke cookies om de website goed te laten werken, en cookies om anoniem gegevens te verzamelen over het gebruik van onze website. Met uw toestemming plaatsen we daarnaast ook de cookies hieronder. Lees meer over het gebruik van cookies.

Met deze cookies houden we bij welke pagina’s u bezoekt, zodat we informatie kunnen aanbieden die voor u interessant is. Ook zorgen deze cookies ervoor dat we de website kunnen testen.

Deze cookies plaatst YouTube als u op onze website video’s bekijkt.

Direct naar inhoud
UWV logo

Inloggen

Inloggen Mijn UWV Inloggen Werkmap

    Werkgeversportaal

    Inloggen werkgeversportaal

    Mijn Gegevensdiensten

    Inloggen Gegevensdiensten Inloggen op andere portalen

    Meer informatie over inloggen

      Machtigen voor inloggen Manieren van inloggen

    Wijzig persoonlijke instellingen

    Weergaveopties

    Vul één of meer trefwoorden in

    Ouderschapsverlof WIA Verzekeringsbericht IVA Wajong
    • Home
      • Betaaldatums
      • Inkomsten doorgeven
      • Kind krijgen
      • Ontslag
      • Werkloos
      • Ziek
      • Alle onderwerpen
      • Wajong-uitkering
      • WAO-uitkering
      • WAZ-uitkering
      • WIA-uitkering
      • WW-uitkering
      • Ziektewet-uitkering
      • Alle uitkeringen
      • Afnemers van gegevens
      • Eigenrisicodragers
      • Gemeenten
      • Leveranciers
      • Werkgevers
      • Zelfstandigen
      • Alle doelgroepen
      • Over ons
      • Pers en nieuws
      • Werken bij UWV
      • Kennis en cijfers
    • Contact
    • English
    • Other languages
    • Home
    • Wet Open Overheid
    • Klachtoordelenregister

    Klachtoordelenregister

    Lees voor
    UWV werkt aan een verdere verbetering van de dienstverlening. Klachten zijn daarin een belangrijk signaal. Binnen UWV is een centrale landelijke klachtenafdeling ingericht waar alle binnengekomen klachten, zowel mondeling als schriftelijk, geregistreerd worden.

    Bij de afhandeling van een klacht nemen wij contact op met de cliënt om de klacht te bespreken. In onderling overleg proberen wij tot een oplossing te komen van het onderliggende probleem. Soms kunnen we het probleem niet oplossen. Dan geven wij een uitgebreide uitleg waarom dit zo is. Een klachtafhandeling wordt altijd afgesloten met een brief waarin een samenvatting staat van de klachtafhandeling met de bevindingen en de conclusie. Alle klachten die wij ontvangen worden door ons geregistreerd. Deze registratie van de klachten gebruiken wij om onze dienstverlening verder te verbeteren. Hierin willen wij transparant zijn en daarom publiceren wij deze gegevens. In dit register staan alle afgehandelde klachten en dit wordt tweewekelijks geactualiseerd.

    De volgende gegevens zijn opgenomen in het klachtenregister:

    • Datum ontvangst
    • Betrokken organisatie onderdeel
    • Functiebenaming ambtenaar over wie geklaagd is
    • Omschrijving gedraging/klacht
    • Bevindingen/oorzaak
    • Het oordeel
    • De conclusie
    • Dagtekening van het oordeel
    • Dossiernummer

    Omschrijving gedraging/klacht

    Voor het overzicht en de toegankelijkheid van de informatie zijn de klachten geregistreerd onder bepaalde klachtsoorten. De inhoud van de klacht is bepalend onder welke klachtsoort deze wordt geregistreerd. Een volledig overzicht van de klachtsoorten vindt u hier.

    Bevindingen/Oorzaak

    Voor iedere klacht wordt bepaald waar de oorzaak ligt voor het ontstaan van het onderliggende probleem.

    Het oordeel

    Voor iedere klacht wordt een onderzoek ingesteld. Op basis van dit onderzoek komen wij tot een oordeel op de klacht. De volgende situaties kunnen aan de orde zijn:

    • Gegrond: De klacht is terecht.
    • Ongegrond: de klacht is niet terecht. In contact met de cliënt wordt altijd uitgelegd waarom wij de klacht niet terecht vinden.
    • Geen oordeel: bij deze klachten gaat het veelal over een ervaring of beleving van de cliënt. Daar tegenover staat het handelen en de ervaring van de betrokken ambtenaar. Niet altijd is vast te stellen waar het gelijk zit. Bij de klachtafhandeling ligt de nadruk om in een gesprek tot een oplossing te komen.
    • Niet ontvankelijk: klachten die niet verder in behandeling worden genomen om een reden die genoemd staan in de Algemene Wet Bestuursrecht. Voorbeelden zijn dat de cliënt beter een ander proces kan volgen om een andere beslissing te krijgen (bezwaar of beroep) of de klacht gaat over een gebeurtenis die langer dan een jaar geleden heeft plaats gevonden.
    • Niet van toepassing: klachten waar het onderzoek in overleg met de cliënt niet geheel is afgerond en de cliënt tevreden is met het resultaat.

    De conclusie

    Na iedere klachtafhandeling krijgt de cliënt een brief waarin de bevindingen en de conclusie zijn opgenomen.

    Dossiernummer

    Voor iedere klacht wordt een klachtdossier aangelegd. Hierin leggen wij de klacht vast en de acties die wij doen en afspraken die wij maken met de cliënt. Ieder dossier heeft een uniek dossiernummer. Een dossier met daarin de klacht kan meerdere aspecten van gedragingen bevatten (bijvoorbeeld wij hebben niet eerder teruggebeld en niet tijdig een beslissing genomen). Om hierin transparant te zijn hebben wij ook het dossiernummer opgenomen in dit register.

    Het format van het getoonde klachtoordelenregister is volgens de richtlijnen van de Wet open overheid (Woo) opgesteld.

    Klachtoordelenregister

      Klachtoordelenregister (PDF, 7 MB)

    Heeft deze informatie u geholpen?

    Bekijk

      Onderwerpen Uitkeringen Speciaal voor Magazines en nieuwsbrieven

    Alles over

      WW WIA Wajong Ziektewet WAZO

    Direct naar

      Inloggen Contact English Other Languages Clientenraad

    Meer UWV

      Werk.nl Over UWV Werken bij UWV Kennis en Cijfers Denk mee met UWV

    Blijf op de hoogte

      Over de website Webarchief Privacy Cookies Toegankelijkheid

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?