Werknemers met een ziekte of handicap kunnen niet altijd het minimumloon verdienen. Bijvoorbeeld als de werknemer minder productief is dan een werknemer zonder ziekte of handicap. Met loonkostensubsidie krijgen werknemers die vallen onder de banenafspraak een normaal salaris: het wettelijk minimumloon.

Hoe loonkostensubsidie aanvragen

Een werkgever vraagt de loonkostensubsidie aan bij de gemeente waar de werknemer staat ingeschreven. De gemeente vergoedt daarna het verschil tussen de loonwaarde en het wettelijk minimumloon aan de werkgever.

Ziek en loonkostensubsidie: melding bij de gemeente

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de re-integratie van werknemers die onder de Participatiewet vallen. Daarom sturen wij een melding naar de gemeente als beide volgende situaties het geval zijn:

  • Een werknemer uit de ‘gemeentelijke doelgroep Participatiewet’ gaat ziek uit dienst. 
  • De gemeente heeft in de afgelopen 2 jaar loonkostensubsidie voor deze werknemer betaald.