- De Maatwerkscan brengt goed in beeld welke cliënten meer risico lopen op doorstroom naar de bijstand.
- De doorstroom naar de bijstand nam tijdens de proef significant af.
- UWV onderzoekt of dienstverlening met de Maatwerkscan ook in andere steden mogelijk is.
De afgelopen jaren vond 3% tot 7% van de WW-cliënten (7.500 tot 12.500 mensen) na afloop van hun uitkering geen werk. Hierdoor moesten deze mensen een beroep doen op de bijstand. Na een piek in 2020 (veroorzaakt door corona) daalde de tendens, maar sinds afgelopen jaar stijgt het percentage weer.
UWV biedt dienstverlening om mensen aan het einde van de WW naar werk te begeleiden. Deze zogeheten ‘maximale WW-dienstverlening’ bestaat uit een webinar, informatie via de Werkmap en eventueel een individueel of groepsgesprek. Om cliënten die misschien hulp nodig hebben eerder in beeld te krijgen, is de Maatwerkscan ontwikkeld. Dit is een scan die op basis van negen kenmerken cliënten identificeert die een groter risico lopen om na de WW in de bijstand te belanden.
In 2022 zijn UWV en de gemeente Den Haag een pilot gestart die zich richt op meer samenwerking bij het voorkomen van doorstroom vanuit de WW naar de bijstand. Daarbij wordt ook de Maatwerkscan ingezet. De samenwerking bestaat uit maatwerkdienstverlening vanuit UWV, aangevuld met een eventueel driegesprek tussen cliënt, UWV en gemeente. Doel van dit driegesprek is om te bepalen of er mogelijkheden zijn om de cliënt in kwestie te helpen en zo te voorkomen dat die in de bijstand raakt na afloop van de WW.
De pilot heeft de volgende inzichten opgeleverd:
- De interventie in de vorm van maatwerk en het driegesprek wordt goed ontvangen door zowel cliënten als UWV- en gemeentemedewerkers. Beide groepen hebben de indruk dat de interventie cliënten verder helpt bij het vinden van een baan.
- De Maatwerkscan biedt goede ondersteuning aan de adviseurs Werk van UWV bij de selectie van cliënten met een groter risico op doorstroom naar de bijstand. Ongeveer 63% van de werkelijke doorstromers naar de bijstand zit in de top 10% van de Maatwerkscan-lijst en 77% in de top 20%. Het gebruik van de Maatwerkscan scheelt dus veel tijd bij het vinden van de juiste cliënten voor extra ondersteuning.
- Een effectmeting van de interventie laat een statistisch significante afname zien in doorstroom naar de bijstand: 6,3 procentpunten minder (er stromen 62 cliënten minder door van de 405 die normaal naar verwachting zouden doorstromen). Uit het onderzoek blijkt ook dat ongeveer een gelijk aantal cliënten extra is uitgestroomd naar werk.
- Aangezien er tijdens de effectmeting 334 cliënten een traject zijn ingegaan met 1 of meerdere (drie)gesprekken met de gecombineerde dienstverlening, en dit ervoor heeft gezorgd dat 62 cliënten minder aanspraak hebben gemaakt op bijstand, kan gesteld worden dat zo’n 1 op de 5 trajecten effectief is gebleken.
- Gezien het positieve resultaat van de pilot, onderzoekt UWV of het mogelijk is om de WW (niet) naar bijstand dienstverlening met behulp van de Maatwerkscan verder uit te rollen naar andere steden.
In Den Haag is de nieuwe manier van werken nu onderdeel van de standaard dienstverlening. Voor een landelijke implementatie wil UWV opnieuw goed onderzoeken of alle risico’s die het werken met de scan met zich meebrengt, goed zijn afgedekt. Hiervoor heeft UWV verschillende beheersmaatregelen ontwikkeld. Denk aan een jaarlijkse evaluatie om te onderzoeken of de Maatwerkscan nog steeds correct functioneert en wordt toegepast. Zo zorgt UWV voor een verantwoorde implementatie van de nieuwe werkwijze.