- Scholing is voor cliënten uitdagend, maar vaker mogelijk dan UWV-professionals denken.
- Cliënten ervaren veel meerwaarde van scholing.
- Professionals hebben een waardevolle taak in het informeren en ondersteunen van cliënten en het organiseren van de scholing.
Veel WGA-gerechtigden kunnen niet terugkeren in hun oude beroep. Ook hebben ze vaak moeite om een plek op de arbeidsmarkt te krijgen en houden, bijvoorbeeld omdat ze relevante kwalificaties missen. Internationaal onderzoek toont aan dat scholing het meest effectieve instrument is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (een groep waartoe veel WGA-gerechtigden behoren) aan duurzaam werk te helpen. Toch blijkt dat UWV scholing voor WGA-gerechtigden maar heel beperkt inzet. Dit komt onder meer doordat de stap naar scholing groot is: om alleen al tot het besluit te komen dat iemand scholing gaat volgen, moet een heel proces worden doorlopen. Een proces dat vraagt om maatwerk en intensief contact tussen professional en cliënt.
Om erachter te komen hoe scholing voor WGA-gerechtigden tot stand komt, heeft UWV op vier van zijn kantoren een pilot uitgevoerd. Hierin werd onder andere bekeken hoe cliënten de scholing ervaren, welke factoren scholing bevorderen en belemmeren, en wat de rol van de UWV-professional is.
De belangrijkste inzichten die de pilot opleverde:
- Cliënten moeten weten dat scholing voor hen een optie is, en verkennen wat ze willen (en kunnen) leren.
- Besluit een cliënt om scholing te gaan volgen, dan moet diegene de opleiding zien te combineren met bijvoorbeeld beperkte belastbaarheid of een drukke thuissituatie. Dit kan uitdagend zijn. Toch is scholing vaker mogelijk dan UWV-professionals denken.
- Verloopt de scholing goed, dan ervaren cliënten er veel meerwaarde van. Zij krijgen weer perspectief en ervaren persoonlijke groei. Ze voelen zich gezien, gehoord en geholpen.
- De inzet van scholing vraagt om een bewuste handelwijze van professionals. Zij moeten:
- cliënten bijtijds informeren over de mogelijkheden van scholing,
- cliënten begeleiden bij het verkennen van deze mogelijkheden,
- scholing en eventueel maatwerk regelen,
- cliënten ondersteunen bij het volgen van scholing,
- cliënten eventueel op weg helpen naar werk.
- Staf en management kunnen de bewuste handelwijze van professionals stimuleren. UWV doet dit nu op basis van een heldere visie op duurzame re-integratie en draagt zo bij aan de positionering van scholing als re-integratiemiddel.
Met de inzichten uit het onderzoek in de hand, stimuleert UWV dat scholing vaker wordt ingezet als onderdeel van re-integratiedienstverlening. Zo heeft de informatievoorziening over scholing een prominentere plek gekregen op uwv.nl. Ook is er doorlopend aandacht voor het bewuste handelen van UWV-professionals, bijvoorbeeld in de vorm van kennisdeling over ‘een leven lang ontwikkelen’. En in de werkcentra stelt UWV samen met bedrijven en opleiders ontwikkelpaden op, met re-integratie-activiteiten (inclusief scholing) die leiden tot gekwalificeerde medewerkers die bij werkgevers aan de slag kunnen.