UWV zet persoonlijke dienstverlening in voor alle mensen in de Wajong met arbeidsvermogen. Dit is een omvangrijke groep van 107.300 mensen eind 2022. De Wajong-regeling ondersteunt mensen die vóór hun 18e jaar of kort na afstuderen arbeidsongeschikt zijn geraakt. UWV biedt re-integratiedienstverlening aan Wajongers met arbeidsvermogen om hun arbeidsparticipatie te stimuleren. Een synthesestudie van De Beleidsonderzoekers evalueert de doeltreffendheid en doelmatigheid van deze dienstverlening tussen 2017-2022. De effecten van de activerende dienstverlening zijn niet cijfermatig te kwantificeren, maar op basis van verschillende deelonderzoeken zijn wel uitspraken te doen over ontwikkelingen in de dienstverlening en aanbevelingen voor verbeteringen.
Arbeidsparticipatie blijft stabiel
Ondanks een tijdelijke coronadip blijft de arbeidsparticipatie van Wajongers stabiel: 51% van de Wajongers met arbeidsvermogen was eind 2022 aan het werk. Bijzonder positief is de toename van vaste contracten: van 45% in 2017 naar 60% in 2022. Deze ontwikkeling is extra waardevol omdat de sociale werkvoorziening sinds 2015 geen nieuwe instroom meer heeft.
Doorontwikkeling van de dienstverlening
De uitvoering van de Wajongdienstverlening laat een positieve ontwikkeling zien door:
- Een toenemend bereik van de doelgroep
- Uitbreiding van het beschikbare instrumentarium
- Positieve waardering van UWV-professionals van het instrumentarium
- Verbeterde waardering van Wajongers voor UWV-dienstverlening
Kwaliteit dienstverlening verbetert
De algemene tevredenheid van Wajongers met UWV-dienstverlening steeg van 6,5 naar 7,1 tussen 2018 en 2022. Wajongers voelen zich beter gezien, gehoord en geholpen door de intensivering van de dienstverlening. UWV-professionals waarderen de laagdrempeligheid en maatwerkmogelijkheden.
Voor Wajongers is de weg naar duurzaam betaald werk zelden lineair. Er is veel beweging tussen verschillende fasen: vooruitgang, terugval en stagnatie wisselen elkaar af, wat het belang van continue en flexibele ondersteuning onderstreept.
Aanbevelingen hebben geleid tot verbeteringen zoals: introduceren van een vast contactpersoon, versterkte aandacht voor werkbehoud, laagdrempelig contact en aanpassingen in jobcoaching-voorzieningen. Verdere investering in begeleiding van Wajongers blijft wenselijk. Specifieke aandacht is nodig voor:
- Cliënten die aan de slag willen als zelfstandige
- Cliënten die telkens weer uitvallen uit werk
- Cliënten die vastzitten in hun participatiefase
Meer inzicht is nodig in ervaringen van Wajongers met specifieke instrumenten, de meerwaarde van intensieve dienstverlening bij complexe problematiek, en de ontwikkeling van welbevinden. De studie bevestigt UWV's ontwikkeling van uitvoerder naar publieke dienstverlener met oog voor de menselijke maat: stabiele arbeidsparticipatie, groeiende tevredenheid en verbeterde kwaliteit tonen de waarde van investeren in maatwerk en intensieve begeleiding.