Mensen overtreden de regels vaak onbedoeld, onder meer door:
Handhaving is een belangrijke taak van UWV, omdat we ermee zorgen dat cliënten de uitkering en dienstverlening krijgen waar zij recht op hebben. Het uitgangspunt bij handhavingsbeleid en -dienstverlening is de laatste jaren verschoven: van een beeld van zelfredzame burgers naar een beeld waarbij er grenzen zitten aan deze zelfredzaamheid. Daarmee is de focus komen te liggen op passend handhaven en stimuleren dat mensen regels naleven. Om op een gepaste manier te handhaven en regelovertreding te voorkomen, willen we weten waarom UWV-cliënten de regels overtreden en hoe zij het handhavingsproces ervaren.
Daarom hebben we in samenwerking met het ministerie van SZW een onderzoek laten uitvoeren. De onderzoekers vroegen cliënten die een regel hebben overtreden naar hun verhaal. Zo leren we wat volgens hen de oorzaak van hun regelovertreding was en hoe ze het handhavings- en sanctioneringsproces hebben ervaren.
Onvoldoende kennis en toepassing van regels:
Misverstand over de regels:
Gebrek aan vaardigheden of capaciteiten:
De respondenten deelden niet alleen de oorzaken van hun regelovertreding, maar ook hun ervaring met het handhavingsproces. Onder meer de toon van de brieven tijdens het handhavingsproces maakt veel indruk op hen. Dit leidt tot extra stress, waardoor cliënten bang worden om fouten te maken en alles doorgeven óf juist verlammen en helemaal niets doen.
De resultaten bieden aanknopingspunten om bijvoorbeeld het uitnodigingsproces voor handhavingsgesprekken en de communicatie rondom handhaving aan te passen. De resultaten geven ook extra urgentie aan bestaande initiatieven om de dienstverlening te verbeteren. Bij het opstellen of aanpassen van beleid is meer aandacht nodig voor de achterliggende oorzaken. De verhalen van cliënten die regels hebben overtreden, dragen bij aan draagvlak voor deze aandacht. Met als resultaat dat er uiteindelijk passender kan worden gehandhaafd op de naleving van plichten.