Wanneer cliënten te veel uitkering hebben ontvangen, dan moeten zij dit in de regel terugbetalen. Het lukt echter 14% van de cliënten niet om binnen de termijn van tien weken in actie te komen: om het bedrag in één keer te betalen of een betalingstermijnregeling te treffen. We hebben daarom onderzocht hoe ‘doenlijk’ het invorderproces voor de cliënt is en hoe UWV dat proces kan verbeteren, zodat meer cliënten op tijd in actie komen. Doenvermogen is het vermogen van mensen om in actie te komen, acties vol te houden en met tegenslag om te gaan. Doenlijke uitvoeringsprocessen houden rekening met wat mensen kunnen doen: bijvoorbeeld of ze worden ondersteund om het gedrag op te starten, of het proces te begrijpen is en of men het snel kan afsluiten. Met meerdere onderzoeksmethoden - de doenlijkheidsanalyse, interviews en process mining – hebben we de klantsituatie en klantreis in kaart gebracht. Dit kennisverslag laat zien dat het invorderproces ‘te doen’ is voor een groot deel van de mensen. Bepaalde punten in het proces en bepaalde cliëntsituaties vragen echter veel doenvermogen.
Dit zijn de belangrijkste inzichten uit het onderzoek: