Direct naar inhoud

Wat kopen we in voor wie? Re-integratie in 2016-2018

Dit rapport brengt de inhoud en het succes van de door UWV in de periode 2016-2018 ingekochte re integratiedienstverlening in beeld. Het onderzoekt de ingezette activiteiten en biedt aanknopingspunten om de inkoop van re-integratiedienstverlening te verbeteren. Zo is de onderbouwing waarom welke dienstverlening wordt ingezet en welk resultaat wordt verwacht voor verbetering vatbaar. Het proces dat de werkzoekende doorloopt kan beter worden vastgelegd, zowel door UWV als door re-integratiebedrijven.

In opdracht van UWV kunnen re-integratiebedrijven re-integratiediensten inzetten om mensen werkfit te maken of naar werk te begeleiden. Jaarlijks koopt UWV voor 17.000 à 18.000 mensen met een arbeidsbeperking Werkfit-dienstverlening in en voor 5.000 à 6.000 mensen Naar-werk-dienstverlening. De re-integratiedienst Werkfit maken is gericht op mensen die beschikken over arbeidsvermogen, maar nog niet voldoende zijn toegerust om het werk te hervatten. Bijvoorbeeld omdat ze moeite hebben met samenwerken of erg gevoelig zijn voor stress. De re-integratiedienst Naar werk heeft tot doel om mensen die zijn toegerust om het werk te hervatten daadwerkelijk te plaatsen in werk en aan het werk te houden.

Succesvol

Uit het onderzoek blijkt dat ruim twee derde van de Werkfit-dienstverlening als succesvol is beoordeeld. De rest is niet-succesvol of voortijdig beëindigd, omdat de belemmeringen van mensen ernstiger bleken dan gedacht, omdat hun gezondheidssituatie verslechterde of vanwege problemen in de privésituatie. Een kwart van de mensen die de Werkfit-dienstverlening succesvol heeft afgerond, heeft op dat moment werk. Dat is verrassend veel, omdat Werkfit-dienstverlening bedoeld is als tussenstap om daarna via Naar-werk-dienstverlening, of eigen begeleiding door UWV, naar werk te zoeken. Bijna de helft van de Naar-werk-dienstverlening is succesvol afgerond. Dit betekent dat mensen binnen drie maanden na afronding van de dienstverlening werk hebben gevonden dat tenminste drie maanden heeft geduurd. Van de groep die de Naar-Werk-dienstverlening niet-succesvol afrondde, werkt 36% na een jaar alsnog.

Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?