UWV deed onderzoek bij 5 grote webwinkels. Er is behoefte aan personeel op alle niveaus. Zo is er vraag naar:
- Vriendelijke en sterke bezorgers (vaak geen opleidingseis);
- Nauwkeurig werkende logistieke krachten, die meedenken met het totale logistieke proces (vaak geen opleidingseis, soms mbo-niveau);
- Klantcontactmedewerkers die denken vanuit de klant en dus begrijpen welke behoeften zij hebben. (minimaal mbo-niveau);
- Ervaren inkopers (minimaal hbo-niveau);
- Ict’ers en dataspecialisten met specifieke kennis (hbo/wo-niveau).
De grote webwinkels hebben moeite om voldoende goede logistieke krachten te vinden. Dit komt doordat het logistieke proces 24 uur per dag, 7 dagen in de week doorgaat. En daar zijn veel mensen voor nodig. In de decembermaand is de vraag naar personeel nog groter. Webwinkels zetten tijdens deze piekmomenten extra personeel in. Maar ook na de feestdagen zijn er goede kansen op een baan voor logistiek medewerkers.
Webwinkels geven aan dat logistiek personeel dat meerdere taken tegelijk kan oppakken erg gewild is. Het gaat dan om het verwerken van inkomende en uitgaande goederen, het inpakken van producten en het verwerken van retouren.