SEO Economisch Onderzoek heeft in opdracht van UWV de effectiviteit van re‑integratiedienstverlening voor WW’ers in de periode 2008–2011 onderzocht. Het gaat om de effecten van de ingekochte en eigen dienstverlening van UWV op zowel de uitstroomkans naar werk (de netto-effectiviteit) als de besparing op uitkeringslasten na aftrek van de kosten van dienstverlening (de kosteneffectiviteit). In dit UKV-artikel staan de resultaten van de eigen dienstverlening van UWV centraal.
De belangrijkste bevindingen zijn:
- De re-integratiedienstverlening die UWV in de jaren 2008–2011 heeft ingezet voor WW’ers vergroot de kans op uitstroom vanuit de WW naar werk, en verkort de WW-uitkeringsduur.
- De inzet van re-integratiedienstverlening is kosteneffectief: de besparing op de WW-uitkeringslasten als gevolg van de kortere uitkeringsduur is hoger dan de kosten van de dienstverlening.
- Competentietests en workshops verhogen de kans op werk binnen anderhalf jaar WW met 5 en 4 procentpunt, wat een besparing oplevert van circa € 2.200 per persoon.
- Vervolggesprekken na het intakegesprek verhogen de kans op werk binnen anderhalf jaar WW met 2,5 procentpunt (na 1 vervolggesprek) tot 8,5 procentpunt (na 5 vervolggesprekken) en leveren een besparing op van ruim € 300 tot bijna € 2.000 per persoon.
Dit UKV-artikel is gebaseerd op de uitkomsten van het onderzoek Een goed gesprek werkt dat SEO Economisch Onderzoek uitvoerde in opdracht van UWV.
Dit artikel is ook opgenomen als artikel 4 in de UWV Kennisverslag-special Bouwstenen voor gerichte dienstverlening.