Een als slecht ervaren gezondheid kan het vinden en behouden van werk structureel in de weg staan. Onder mensen met vergelijkbare beperkingen gaan degenen die zich goed gezond voelen veel vaker weer aan het werk dan degenen die hun gezondheid als ‘slecht’ of ‘zeer slecht’ beleven. Het is daarom zeer belangrijk dat professionals in het veld van werk en inkomen aandacht hebben voor de gezondheid van hun klanten en de beleving daarvan, zowel wanneer deze negatief is als wanneer deze té positief is. Professionals kunnen de arbeidsparticipatie van werkzoekenden vervolgens bevorderen door te focussen op het doorbreken van belemmerende patronen in de gezondheidsbeleving.

De Aanpak Gezondheidsbeleving maakt praktijkprofessionals bewuster van de belemmerende invloed die de gezondheidsbeleving kan hebben op werkhervatting. De aanpak geeft hun handvatten in het gesprek met hun klanten. De Aanpak schetst een kader voor uitleg en presenteert oefeningen om klanten te activeren en te motiveren. Huiswerkopdrachten met als thema gezondheidsbeleving zijn bovendien goed toepasbaar. Ze geven de klant inzicht in zijn gedrag en activeren en motiveren hem. Werkhervatting komt zo een stapje dichterbij.

De Aanpak Gezondheidsbeleving werd ontwikkeld voor en door werkcoaches die met WW-klanten werken en klantmanagers die WWB-klanten begeleiden. Zij vinden hem waardevol voor de praktijk, omdat de aanpak klanten helpt een mindswitch te maken in de beleving van hun gezondheidssituatie. Verkennende interviews laten zien dat de aanpak waarschijnlijk breed toepasbaar is en dat ook andere beroepsgroepen ermee kunnen werken. Het is daarom zinvol de Aanpak Gezondheidsbeleving door te ontwikkelen voor bijvoorbeeld arbeidsdeskundigen en verzekeringsartsen.