Het uitvoeringsbudget van UWV wordt de komende jaren flink ingekort. E‑dienstverlening is het antwoord van UWV om met minder geld toch zo veel mogelijk personen met een WW-uitkering ondersteuning te blijven geven waar zij het nodig hebben. Sinds 2011 voert UWV stapsgewijs deze nieuwe vorm van dienstverlening op grote schaal in. De transitie zal in 2015 voor het grootste deel zijn afgerond.

De eerste drie maanden krijgen alle WW-klanten e‑dienstverlening. Na drie maanden werkloosheid volgt een evaluatiemoment om de afstand van de arbeidsmarkt van de klant in te schatten. Na drie maanden breidt de e‑dienstverlening zich uit met e‑coaching en webinars. Naar verwachting 10% van de WW’ers heeft intensieve dienstverlening nodig en kan ook op de Werkpleinen terecht voor persoonlijke en groepsgewijze coaching en uitgebreide competentietesten. De intensieve dienstverlening stopt na een jaar. Na een jaar werkloosheid houdt iedereen zolang de WW‑uitkering duurt, recht op e‑dienstverlening.