Uitkeringsperioden kunnen korter zijn naarmate klanten zich beter aan hun plichten houden. Daarvoor hebben ze wel voldoende informatie nodig over de rechten en plichten. Naast enige mate van controle dienen klanten zo min mogelijk belemmering te ervaren bij de naleving van de regels. UWV laat jaarlijks een onderzoek onder zijn klanten uitvoeren om hun kennis te meten van de rechten en plichten die bij een uitkering horen.

De meeste respondenten stellen dat zij de informatie over rechten en plichten goed kunnen vinden en begrijpen. Over het algemeen is dat beeld stabiel over de jaren 2006 tot en met 2009. Klanten met een WW-uitkering zijn relatief het best op de hoogte van zowel hun rechten als hun plichten; klanten met een Wajong-uitkering het slechtst. De toegang tot de benodigde informatie is dus goed. Het doorgeven van wijzigingen via internet is voor sommige klanten niet gemakkelijk. Gezien de toename van e-dienstverlening verdient dat aandacht. 16% van de respondenten is echter onbekend met de plicht om na een jaar WW een passend werkaanbod van UWV te accepteren. De controlebeleving onder de respondenten is hoog. Wel lijkt het alsof men verwacht dat een controle vooral anderen zal treffen.