Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek:

  • WW-klanten van 55 jaar en ouder zijn tevredener over de algemene dienstverlening dan WW-klanten jonger dan 55 jaar. Ouderen zijn het vaker eens met de duur van hun uitkering dan jongeren, bovendien vinden zij de dienstverlening van UWV relatief vaak beter dan verwacht.
  • Als klanten in een vroeg stadium weten of zij recht hebben op een uitkering en als zij tijdig worden geïnformeerd over de duur en/of de hoogte van de WW-uitkering, zullen zij het er eerder mee eens zijn. Naarmate klanten meer instemmen met de duur en de hoogte van hun uitkering, zijn zij tevredener.
  • Een ontvangstbevestiging waarin vermeld staat wanneer de klant de beslissing over zijn/haar aanvraag krijgt, leidt tot het ervaren van een betere service dan verwacht en tot een hogere tevredenheid. Door klanten goed voor te bereiden op wat zij kunnen verwachten, kan UWV een hogere waardering voor de algemene dienstverlening bereiken bij WW-klanten.