UWV gebruikt cookies

UWV plaatst noodzakelijke cookies om de website goed te laten werken, en cookies om anoniem gegevens te verzamelen over het gebruik van onze website. Met uw toestemming plaatsen we daarnaast ook de cookies hieronder. Lees meer over het gebruik van cookies.

Deze cookies plaatst YouTube als u op onze website video’s bekijkt.

Met deze cookies houden we bij welke pagina’s u bezoekt, zodat we informatie kunnen aanbieden die voor u interessant is. Ook zorgen deze cookies ervoor dat we de website kunnen testen.

Direct naar inhoud
UWV logo

Instellingen

    Wijzig persoonlijke instellingen

    Weergaveopties

    Vul één of meer trefwoorden in

    • Home
    • Thema'sZoek op inhoudelijke thema’s
    • CijfersCijfers en trends sociale zekerheid
    • (Financiële) verantwoordingFinanciële en premienota’s, jaarverslagen
    • Subsidie voor onderzoekenNieuwe en lopende subsidierondes
    • Onbeperkt aan het werkKennisprogramma UWV en ministerie van SZW
    • Over UWV
    • Werken bij
    • Contact

    Begeleidingsbehoefte van onze klanten: een nieuwe blik

    18 januari 2010
    Lees voor
    Artikel 3.3 in UWV Kwartaalverkenning (UKV) 2010-I gaat over de ondersteuningsbehoefte van herbeoordeelde WAO’ers tijdens hun re-integratietraject. De Universiteit van Maastricht verrichtte vernieuwend onderzoek door niet alleen uit te gaan van registratiekenmerken, maar ook te kijken naar hoe de klant in het leven staat, welk leerproces hij doormaakt en in hoeverre hij toe is aan re-integratie.

    Enkele bevindingen:

    • Voor een succesvolle re-integratie is een goede match nodig tussen de klant en de re-integratiebegeleider. Wanneer dat niet het geval is, kan re-integratie gemakkelijk op een teleurstelling uitlopen en tot frustratie bij de klant leiden.
    • De resultaten van het levensverhalenonderzoek geven aanleiding om op basis van zelfbeeld, levensstrategie en fase in het leerproces vier klanttypen te onderscheiden: organisators, beschouwende organisators, zoekers en figuranten. Gekoppeld aan de vier klanttypen onderscheiden we ook vier rollen voor de re-integratiebegeleider. Dit zijn de werkbemiddelaar (voor de organisator), het klankbord (voor de beschouwende organisator), de levenscoach (voor de zoeker) en de regisseur (voor de figurant).
    • UWV-arbeidsdeskundigen noch re-integratiebedrijven lijken te voorzien in de regisserende re-integratiebegeleiding die juist nodig is voor de minst zelfredzame klanten (figuranten).

    Bekijk publicatie

      Begeleidingsbehoefte van onze klanten: een nieuwe blik (PDF, 1 MB)

    Heeft deze informatie u geholpen?

    Direct naar

      Kennisagenda Jaarverslag UWV

    Meer UWV

      UWV Zakelijk Werken bij UWV Over ons

    Meer weten

      UWV als kennisorganisatie Voor de pers Contact

    Blijf op de hoogte

      X (voorheen Twitter) LinkedIn UWV Kennisnieuwsbrief UWV Kennisverslag
      Over deze website Privacy Webarchief

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?