UWV plaatst noodzakelijke cookies om de website goed te laten werken, en cookies om anoniem gegevens te verzamelen over het gebruik van onze website. Met uw toestemming plaatsen we daarnaast ook de cookies hieronder. Lees meer over het gebruik van cookies.
Deze cookies plaatst YouTube als u op onze website video’s bekijkt.
Met deze cookies houden we bij welke pagina’s u bezoekt, zodat we informatie kunnen aanbieden die voor u interessant is. Ook zorgen deze cookies ervoor dat we de website kunnen testen.
Artikel 3.3 in UWV Kwartaalverkenning (UKV) 2010-I gaat over de ondersteuningsbehoefte van herbeoordeelde WAO’ers tijdens hun re-integratietraject. De Universiteit van Maastricht verrichtte vernieuwend onderzoek door niet alleen uit te gaan van registratiekenmerken, maar ook te kijken naar hoe de klant in het leven staat, welk leerproces hij doormaakt en in hoeverre hij toe is aan re-integratie.
Enkele bevindingen:
Voor een succesvolle re-integratie is een goede match nodig tussen de klant en de re-integratiebegeleider. Wanneer dat niet het geval is, kan re-integratie gemakkelijk op een teleurstelling uitlopen en tot frustratie bij de klant leiden.
De resultaten van het levensverhalenonderzoek geven aanleiding om op basis van zelfbeeld, levensstrategie en fase in het leerproces vier klanttypen te onderscheiden: organisators, beschouwende organisators, zoekers en figuranten. Gekoppeld aan de vier klanttypen onderscheiden we ook vier rollen voor de re-integratiebegeleider. Dit zijn de werkbemiddelaar (voor de organisator), het klankbord (voor de beschouwende organisator), de levenscoach (voor de zoeker) en de regisseur (voor de figurant).
UWV-arbeidsdeskundigen noch re-integratiebedrijven lijken te voorzien in de regisserende re-integratiebegeleiding die juist nodig is voor de minst zelfredzame klanten (figuranten).