We willen dat mensen zich door UWV meer gezien, gehoord en geholpen voelen. Op die manier hopen we bij te dragen aan herstel van het geslonken vertrouwen in de overheid. In de eerste vier maanden van 2024 hebben we weer nieuwe stappen gezet om meer de menselijke maat aan te brengen in onze dienstverlening. Uit de eerste meting dit jaar van onze Menselijke Maat Monitor blijkt dat het percentage cliënten dat (zeer) sterk de menselijke maat in onze dienstverlening ervaart is gestegen naar 59%; bij werkgevers ligt dat op een wat lager niveau redelijk stabiel op 44%. De achterstanden bij de sociaal-medische beoordelingen blijven een zorgpunt, maar het inlopen van de achterstanden zal nog meerdere jaren duren. Er blijven daarom op korte termijn nog meer (bovenwettelijke) maatregelen nodig.

Via deel 2 van dit Viermaandenverslag 2024 legt UWV nadere verantwoording af over de uitvoering van zijn reguliere taken.

Bij het verslag is ook de bijlage Kwantitatieve informatie eerste vier maanden 2024 verschenen, met kwantitatieve informatie over de volumeontwikkelingen in (de uitvoering van) de werknemersverzekeringen in de eerste vier maanden van 2024. 

UWV brengt iedere vier maanden verslag uit aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze rapportages vormen de basis voor het jaarverslag.