We hebben in 2023 vooruitgang geboekt om onze dienstverlening persoonlijker en toegankelijker te maken. We experimenteren bijvoorbeeld met vaste contactpersonen voor mensen met een Wajong‑uitkering die te maken hebben met verrekening van inkomsten. Wie door een van onze klantadviseurs wordt gebeld, ziet een herkenbaar 088‑nummer en kan er dus zeker van zijn dat UWV belt of heeft gebeld. Doordat onze klantadviseurs met meer mandaat werken, kunnen ze ook cliënten met ingewikkelder vragen zelf snel helpen. Ook informeren we cliënten steeds vaker vroegtijdig over wat hun te wachten staat. Mensen die moeten wachten op hun WIA‑claimbeoordeling kunnen we nu bijvoorbeeld duidelijkheid verschaffen over de gemiddelde wachttijd in hun regio. Verder zijn we erin geslaagd om de achterstanden bij de sociaal‑medische beoordelingen terug te dringen, hoewel we in 2023 fors meer WIA‑aanvragen ontvingen. Het aantal mensen dat langer dan de wettelijke termijn van acht weken op een WIA‑claimbeoordeling wacht is in 2023 met 16% afgenomen; het aantal mensen dat al langer dan zes maanden wacht, daalde met 60%.

In 2024 verbeteren we onze dienstverlening verder en gaan we ook meer aandacht besteden aan verbetering van onze dienstverlening voor werkgevers. Om de mismatch en de krapte op de arbeidsmarkt op te lossen en ervoor te zorgen dat iedereen duurzaam aan het werk kan, is het nodig dat publieke en private partijen hun krachten bundelen en samenwerken. Daar zetten we als UWV vol op in. In de afgelopen jaren hebben we samen met onze partners het fundament gelegd voor deze samenwerking. Inmiddels zijn er acht regionale Werkcentra actief; we verwachten dat er in 2024 in meer regio’s een Werkcentrum zal worden geopend.

In 2023 hebben we belangrijke stappen gezet om onze IT‑infrastructuur te versterken. We werken voor een deel echter met sterk verouderde systemen. Daarom staan we voor de enorme opgave om ons IT‑landschap niet alleen stabiel te houden, maar ook verregaand te moderniseren. We hebben in 2023 voorbereidingen getroffen om de sturing op dat gebied te versterken, ook op raad van bestuursniveau.

Als we willen komen tot uitvoerbaar beleid dat ook uit te leggen valt, dan is het nodig dat overheid, publieke dienstverleners en politiek samenwerken. In deze samenwerking is een positieve, nieuwe dynamiek ontstaan waarbij we elkaar steeds vaker en eerder weten te vinden, goed naar elkaar luisteren en samenwerken. Die samenwerking willen we in 2024 graag verder verdiepen. Dat geldt ook voor de steeds intensievere samenwerking met onze partners en met onze cliëntenraden.

Via deel 2 van Jaarverslag 2023 legt UWV nadere verantwoording af over de uitvoering van zijn reguliere taken gedurende 2023.

Bij het verslag is ook de bijlage Kwantitatieve informatie 2023 verschenen, met kwantitatieve informatie over de volumeontwikkelingen in (de uitvoering van) de werknemersverzekeringen in 2023.

Tegelijk met het jaarverslag verscheen een editie van UWVMagazine die geheel in het teken staat van thema’s die in het jaarverslag aan de orde komen.

Tegelijk met het jaarverslag verscheen ook een jaarrapportage over integriteit bij UWV in 2023.

Via het jaarverslag en de bijbehorende bijlage legt UWV verantwoording af over de uitvoering van zijn taken en bedrijfsvoering gedurende 2023. UWV brengt iedere vier maanden verslag uit aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het viermaandenverslag en het achtmaandenverslag vormen de basis voor het jaarverslag.