In onze dienstverlening gaan we steeds meer uit van wat mensen nodig hebben. We zetten daarin voortdurend nieuwe stappen. Als we fouten maken, dan corrigeren we die. Maar soms zien we fouten te lang over het hoofd. Zo is gebleken dat we bij onze inspanningen om zo veel mogelijk sociaal-medische beoordelingen te verrichten onvoldoende oog hebben gehad voor de kwaliteit van de berekening van WIA‑uitkeringen, waardoor sinds 2020 mogelijk tienduizenden uitkeringen verkeerd zijn berekend en uitbetaald. We vinden dit bijzonder pijnlijk voor de betrokken cliënten en doen er alles aan om hun zo snel mogelijk zekerheid te verschaffen. Het is duidelijk dat we structurele verbeteringen moeten aanbrengen om de kwaliteit van onze dienstverlening in den brede te verbeteren, zodat onze cliënten zich gezien, gehoord en geholpen voelen.
Via deel 2 van dit Achtmaandenverslag 2024 legt UWV nadere verantwoording af over de uitvoering van zijn reguliere taken.
Bij het verslag is ook de bijlage Kwantitatieve informatie eerste acht maanden 2024 verschenen, met kwantitatieve informatie over de volumeontwikkelingen in (de uitvoering van) de werknemersverzekeringen in de eerste acht maanden van 2024.
UWV brengt iedere vier maanden verslag uit aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze rapportages vormen de basis voor het jaarverslag.