De uitbraak van het coronavirus heeft de hele samenleving geraakt, met ook grote gevolgen voor de economie. Omdat werkgevers in snel tempo een beroep op werktijdverkorting begonnen te doen, is de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) in het leven geroepen. Medewerkers van UWV en het ministerie van SZW hebben vervolgens een ongekende prestatie geleverd door in drie weken tijd de regeling uit te werken en voor te bereiden. Daar is normaal gesproken minimaal een jaar voor nodig. Na uitgebreide tests kon het NOW-loket op 6 april open.
Als gevolg van de coronacrisis hebben we keuzes moeten maken die verregaande gevolgen hebben voor onze dienstverlening en bedrijfsvoering. Face-to-facecontacten zijn vervangen door telefonische en videogesprekken en we doen vooral zo veel mogelijk digitaal. Binnen een paar dagen konden 700 klantadviseurs vanuit huis burgers en werkgevers te woord staan en binnen twee weken konden ruim 17.000 UWV-werknemers thuis werken met algemene ICT-voorzieningen en virtuele vergadervoorzieningen. Werkzaamheden waarbij fysiek contact essentieel is, blijven echter liggen.
Bij het verslag is ook de bijlage Kwantitatieve informatie eerste vier maanden 2020 verschenen, met kwantitatieve informatie over de volumeontwikkelingen in (de uitvoering van) de werknemersverzekeringen in de eerste vier maanden van 2020.
UWV brengt iedere vier maanden verslag uit aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze rapportages vormen de basis voor het jaarverslag.