Het digitaal afhandelen van de meest uiteenlopende kwesties is voor de meeste burgers een normale zaak geworden, ze geven er bij routinematige handelingen vaak de voorkeur aan. Ook bij UWV kunnen ze relatief eenvoudige zaken snel en simpel digitaal afhandelen. Maar bij ingrijpende en complexe zaken prefereren de meeste mensen persoonlijke dienstverlening op maat. Dat geldt bijvoorbeeld voor onze dienstverlening aan werkzoekenden.
UWV is niet alleen dienstverlener maar ook poortwachter van de sociale zekerheid. Vanuit die laatste rol zien we erop toe dat alleen mensen die er recht op hebben, een uitkering ontvangen. Omdat we meerdere rollen vervullen, moeten we bij de inzet van de ons beschikbare middelen elke keer opnieuw keuzes maken in de balans tussen dienstverlening en controle. Naar aanleiding van de WW-fraude door arbeidsmigranten hebben we met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) nadere afspraken gemaakt en acties geformuleerd die we samen oppakken.
Bij het verslag is ook de bijlage Kwantitatieve informatie eerste acht maanden 2019 verschenen, met kwantitatieve informatie over de volumeontwikkelingen in (de uitvoering van) de werknemersverzekeringen in de eerste acht maanden van 2019.
UWV brengt iedere vier maanden verslag uit aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze rapportages vormen de basis voor het jaarverslag.