Doordat de economische groei en de daling van de werkloosheid doorzetten in 2017 en 2018, zal het totaal aantal lopende WW-uitkeringen in 2017 dalen van 412.000 naar 351.300 en in 2018 naar verwachting verder dalen naar 311.400. In 2017 verwachten we circa € 10 miljoen (13%) lagere WW-uitkeringslasten dan in 2016. Voor 2018 verwachten we een verdere daling met circa € 670 miljoen. In 2017 dalen de faillissementsuitkeringen met 26%. Dit is na een aantal grote faillissementen van begin 2016 een forse daling. Voor 2018 verwachten we een daling van ruim 8%. Deze daling ligt in lijn met de gemiddelde daling van de faillissementsuitkeringen in de jaren 2013 2016
In april 2017 heeft UWV de tegemoetkomingsregeling Dagloonbesluit WW uitgevoerd. Deze regeling biedt financiële compensatie aan mensen die door het Dagloonbesluit 2015 geen of een lagere WW-uitkering hebben ontvangen dan het geval zou zijn geweest als het nieuwe Dagloonbesluit al op 1 juli 2015 van kracht zou zijn geweest. Deze lasten zijn eenmalig, bedragen in totaal circa € 100 miljoen en komen ten laste van het Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf).
In april 2017 heeft UWV de tegemoetkomingsregeling Dagloonbesluit WW uitgevoerd. Deze regeling biedt financiële compensatie aan mensen die door het Dagloonbesluit 2015 geen of een lagere WW-uitkering hebben ontvangen dan het geval zou zijn geweest als het nieuwe Dagloonbesluit al op 1 juli 2015 van kracht zou zijn geweest. Deze lasten zijn eenmalig, bedragen in totaal circa € 100 miljoen en komen ten laste van het Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf).
Ondanks dat er door de Participatiewet nauwelijks meer sprake is van instroom binnen de Wajong stijgt het totaal aantal arbeidsongeschikten (WAO, WAZ, WIA en in de periode 2016 2018 naar 808.000. De uitstroom wordt enerzijds lager vanwege de ophoging van de AOW-leeftijd maar anderzijds stijgt het aantal WIA-uitkeringen sneller dan verwacht. De stijging van de WIA wordt veroorzaakt door een hogere instroom en zit geconcentreerd bij de groepen zieke WW’ers en werknemers.
De verzekeringen voor de WGA-vast en -flex zijn per 2017 gecombineerd tot één verzekering. Veel werkgevers hebben hierdoor een nieuwe afweging moeten maken of zij zich voor het totale pakket WGA-vast en -flex verzekeren bij UWV of dat zij eigenrisicodrager willen worden of blijven. Per 1 januari 2017 is een groot aantal eigenrisicodragers teruggekeerd naar UWV. Op basis van voorlopige cijfers zijn er per 1 juli 2017 juist meer aanvragen voor het eigenrisicodragerschap WGA. Per saldo daalt het aandeel eigenrisicodragers in de loonsom van 41% in 2016 naar circa 38% in 2017. Voor 2018 veronderstellen we dat het aandeel eigenrisicodragers WGA weer zal toenemen. Het aandeel eigenrisicodragers voor de Ziektewet is gestegen van 29% in 2015 naar 34% in 2016 en stijgt verder naar 41% in 2017. De stijging in 2017 wordt onder andere veroorzaakt door de wijzigingen in het hybride stelsel van de WGA per 1 januari 2017. Voor 2018 wordt een kleinere stijging van het aandeel eigenrisicodragers verwacht.
De Juninota is de eerste financiële nota in een cyclus van 3 nota’s per jaar. In de Juninota 2019 presenteren wij voor 2019 en 2020 inzichten in de verwachte financiële ontwikkeling van de wetten die UWV uitvoert en de fondsen die het beheert. Met de prognoses voorziet UWV het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het Centraal Planbureau en het ministerie van Financiën van cijfers voor de komende Rijksbegroting.