De regeling NOW 2.0 is bedoeld om zoveel mogelijk werkgelegenheid te behouden in deze moeilijke tijd. Werkgevers met minimaal 20 procent omzetverlies over een periode van vier maanden, komen in aanmerking voor een tegemoetkoming in de loonkosten voor de maanden juni tot en met september op voorwaarde dat ze hun personeel gewoon doorbetalen. Die tegemoetkoming is maximaal 90 procent bij een omzetverlies van 100 procent en evenredig minder bij een lager omzetverlies. In eerste instantie betaalt UWV een voorschot van 80 procent van de tegemoetkoming. Het voorschot wordt in twee termijnen betaald.

Werkgevers konden vanaf 9.00 uur ’s ochtends een aanvraag indienen. ‘Hoewel NOW 1.0 heeft laten zien dat we tienduizenden aanvragen per dag aan kunnen, was het natuurlijk toch weer even spannend’, zegt Janet Helder, lid van de Raad van Bestuur. ‘Want NOW 2.0 vroeg om een aantal aanpassingen in het proces en dat luistert toch heel nauw. Maar het is geweldig om te zien hoe ook nu weer keihard is gewerkt om te zorgen dat we er vandaag helemaal klaar voor waren.’

UWV spant zich tot het uiterste in om werkgevers zo snel mogelijk uit te betalen. ‘Ondanks de extreme korte voorbereidingstijd is het bij NOW 1.0 gelukt om de bijna 140.000 toegekende aanvragen snel te verwerken en konden we de meeste werkgevers al binnen een week hun eerste voorschot betalen’, aldus RvB-lid Janet Helder. ‘Daardoor konden werkgevers salarissen doorbetalen en bleven banen van werknemers behouden. En daar is het om te doen. Ook bij NOW 2.0 doen we er alles aan om de doorlooptijd zo kort mogelijk te houden.

Voor een snelle afhandeling is wel van belang dat werkgevers de aanvraag in één keer goed en volledig invullen. Om werkgevers daarbij te helpen is op de website van UWV een checklist te vinden met de benodigde gegevens. Met de rekenhulp omzetverlies kunnen werkgevers het percentage aan omzetverlies over een periode van vier maanden berekenen. Dit percentage moeten werkgevers opgeven bij de aanvraag. Deze rekenhulp is mede mogelijk gemaakt door SZW en UWV. Ook de medewerkers van Klant & Service zitten weer klaar om vragen van werkgevers te beantwoorden. Zij kregen tot nu toe zo’n 400 telefonische vragen.

Werkgevers kunnen NOW 2.0 aanvragen tot en met 31 augustus.