Direct naar inhoud

Relatief veel administratief medewerkers en receptionisten in de WW

Ruim 6%, ongeveer 8.000 mensen, van de totale WW-populatie staat ingeschreven met één van vijf specifieke administratieve beroepen. Deze groep heeft meer moeite om weer aan de slag te komen dan andere mensen in de WW. Daarnaast ondervinden zij extra last van digitalisering en automatisering waardoor hun werk verandert en zij de aansluiting met de arbeidsmarkt verliezen. Het gaat om mensen met een arbeidsmarktverleden als medewerkers archief, data invoer, administratief en secretarieel, maar ook om receptionisten. Een overstap of omscholing naar een ander beroep kan uitkomst bieden voor deze groep werklozen.

De bovengenoemde beroepen worden door UWV geclassificeerd als minder kansrijk. Het totaal aantal werkenden in deze administratieve beroepen nam af met 3% terwijl het aantal werkenden in de rest van de administratieve beroepen juist toenam met 49%. De afname van het aantal werkenden komt voornamelijk door digitalisering en automatisering dat een deel van het werk overneemt. Arbeidsmarktadviseur UWV Frank Eskes: ‘Taken worden steeds meer vervangen door slimme software en computersystemen. De invoer van gegevens wordt geautomatiseerd en klanten kunnen steeds vaker zelf digitaal betalingen doen, verzekeringen afsluiten of wijzigingen doorgeven.’

Takenpakket verandert

Een deel van de eenvoudigere taken in het takenpakket van deze economische administratieve beroepen komt te vervallen door digitalisering en automatisering. Hiervoor in de plaats komen wel andere taken. Eskes: ‘ Een voorbeeld hiervan is het werk van secretaresses. Het takenpakket van secretaresses wordt vaak verbreed met bijvoorbeeld werkzaamheden op het gebied van HRM, event-management of financiën. Dit vraagt soms om andere kennis en vaardigheden.’

Omscholing

De kansen om weer aan het werk te komen in hetzelfde of een soortgelijk beroep zijn kleiner vanuit deze groep. Er zijn nog wel vacatures beschikbaar, maar er is ook veel concurrentie. Een overstap is daarom een goede optie om snel weer werk te vinden. Dat deed ook Rilana. Tijdens een reorganisatie verloor zij haar baan als officemanager. Samen met een adviseur werk van UWV ging zij op zoek naar ander werk. Werk waar haar passie ligt. De vacatures die haar aanspraken, hadden één ding gemeen: de zorg. Samen met UWV verkende ze haar opties en zo vond zij het omscholingstraject naar de zorg.

Meer informatie voor journalisten

Voor persvragen kunt u terecht bij onze woordvoerder. Dit contact is echter alleen voor journalisten.

Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?