De krapte op de arbeidsmarkt bereikte in 2022 een hoogtepunt en ook in 2023 zal de arbeidsmarkt nog erg krap blijven. In een aantal sectoren, zoals de techniek, zorg, onderwijs en ICT is de krapte op de arbeidsmarkt waarschijnlijk zelfs structureel de komende jaren. Daarnaast speelt de vergrijzing een rol in de afname de komende jaren van de beroepsbevolking. Kortom, de komende jaren zal het voor werkgevers steeds belangrijker worden om ervoor te zorgen dat zij in de toekomst ook beschikken over genoeg jonger personeel.
Jonge en aankomende werknemers kijken anders naar werk en vragen om meer afwisseling, uitdaging en bevestiging. Dit blijkt uit onderzoeken van onder andere de Nationale Beroepengids en de Waarde van Werk Monitor. Ook willen zij werk met maatschappelijke impact zo dat zij bijdragen aan een oplossing voor sociale, maatschappelijke of milieuproblemen. Daarnaast willen ze flexibiliteit in werktijden en werkzaamheden en ontlenen ze een deel van hun identiteit aan hun werk.
‘Ontwikkeling staat centraal in de wensen van de volgende generatie werkenden.’ Dat laat Joselyn Faber, arbeidsmarktadviseur van UWV weten. ‘Het gaat dan om zowel ontwikkeling op de werkvloer, op de functie-inhoud, persoonlijke ontwikkeling en hun toekomstige carrière. Daarnaast leert de nieuwe generatie anders. Ze pakken sneller dingen op en willen de informatie veel compacter aangeleverd krijgen om vervolgens zelf te gaan ontdekken hoe het zit. Hierin verschillen ze onder andere ten opzichte van de huidige generatie werkenden.’
Om werkgevers te helpen hierop in te spelen heeft UWV 9 tips samengesteld die werkgevers helpen om een aantrekkelijke werkgever te worden voor de volgende generatie werknemers.