UWV ontvangt vanuit verschillende bronnen meldingen dat cliënten mogelijk regels overtreden. Deze signalen komen van burgers, UWV-medewerkers en andere overheidsdiensten, zoals de Belastingdienst en de politie. De signalen bevatten niet altijd voldoende informatie. Om een signaal te beoordelen, hebben we meer gegevens nodig. Veel van deze gegevens staan in onze systemen en zijn dus al bekend bij UWV. Het algoritme Risicogericht Prioriteren zoekt die gegevens er automatisch bij. Daarna onderzoekt een medewerker of de regels daadwerkelijk zijn overtreden.
Het algoritme combineert signalen met gegevens uit verschillende UWV-systemen. Zo weten we om wie het gaat en wat de mogelijke overtreding is. We maken niet alle gegevens die het algoritme gebruikt openbaar. Dit voorkomt dat de uitkomst van het algoritme wordt beïnvloed.
Het algoritme gebruikt onder meer de volgende gegevens:
- Informatie ontvangen van burgers, UWV-medewerkers en andere overheidsdiensten
- uw naam, adres en/of geboortedatum
- de mogelijke overtreding, zoals illegale inkomsten of identiteitsfraude
- Aanvullende gegevens uit de systemen van UWV
- gegevens als uw burgerservicenummer
- gegevens over het soort uitkering(en), bijvoorbeeld of het gaat om een WW-uitkering of een Ziektewet-uitkering
- gegevens over de duur van uw uitkering(en), bijvoorbeeld op welke datum de uitkering inging en wanneer deze afloopt
Het algoritme verwerkt de gegevens in 3 stappen:
- Verzamelen: het algoritme verzamelt de vereiste gegevens bij de ontvangen signalen.
- Aanvullen: het algoritme vult de signalen aan met gegevens waar dat nodig is.
- Prioriteren: een deel van de gegevens, zoals het onderwerp van de mogelijke overtreding, gebruiken we om het signaal een prioriteit te geven.
Onze medewerkers handelen de signalen af en onderzoeken of een cliënt de regels heeft overtreden.
Met de volgende maatregelen zorgen wij voor een juist gebruik van het algoritme Risicogericht Prioriteren:
- Het algoritme gebruikt van iedereen altijd dezelfde gegevens en kenmerken.
- Het algoritme verwerkt alle gegevens op dezelfde manier.
- Het algoritme gebruikt geen gegevens van sociale media of andere openbare bronnen om te prioriteren.
- We behandelen iedereen op dezelfde manier. Zo hebben menselijke vooroordelen geen invloed op de behandeling.
- Aan de te controleren signalen wordt altijd een aantal (30%) willekeurig gekozen signalen toegevoegd. De medewerker weet niet of een signaal uit het algoritme komt of uit de signalen die willekeurig zijn toegevoegd. Zo zorgen we ervoor dat medewerkers niet worden beïnvloed en kritisch blijven op situaties die zij moeten onderzoeken.
- Het algoritme vult alleen signalen aan met informatie en bepaalt de prioriteit.
Onze medewerkers houden op de volgende manieren toezicht op het gebruik van het algoritme:
- Medewerkers beoordelen de signalen en besluiten uiteindelijk of er vervolgstappen nodig zijn.
- Bij het maken en beheren van het algoritme werken verschillende deskundigen samen, zoals analisten, juristen en uitvoerende medewerkers.
- Interne en externe specialisten controleren of het algoritme goed werkt en ethisch verantwoord is. We volgen daarbij de richtlijnen van de overheid over algoritmes. We kijken minimaal 1x per jaar of er mogelijkheden zijn om het algoritme te verbeteren.
We zorgen ervoor dat we voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging en privacy. Dat doen we op de volgende manieren:
- Een onafhankelijke externe organisatie voert kwaliteitscontroles uit om te testen of het algoritme zorgvuldig is. Dit gebeurt naast de standaard controles die onze specialistische UWV-medewerkers doen. Zo verkleinen we de kans op fouten.
- We zorgen er altijd voor dat medewerkers de beoordeling doen en niet het algoritme.
- Bij veranderingen aan het algoritme zijn altijd meerdere medewerkers van UWV betrokken.
- We houden ons aan de archiefwet door gegevens die niet (meer) belangrijk zijn te verwijderen.
- We controleren meerdere keren per jaar de kwaliteit van de gegevens.