Direct naar inhoud

Inloggen

    Klantapplicatie WW

    Als u werkloos bent of binnenkort uw baan verliest, krijgt u misschien een WW-uitkering via UWV. U vraagt deze uitkering aan via Mijn UWV. De Klantapplicatie WW zorgt ervoor dat u uw online aanvraag gemakkelijk en snel kunt doen. Onze medewerkers kunnen deze aanvragen vervolgens sneller beoordelen.

    De Klantapplicatie WW toont de gegevens die UWV al heeft en die van belang zijn voor uw aanvraag. U kunt kijken of de gegevens kloppen en hoeft dan alleen nog maar de ontbrekende gegevens in te vullen. Daarna bepaalt UWV of u recht heeft op een WW-uitkering.

    De afhandeling van uw aanvraag gaat voor een deel geautomatiseerd. Met de Klantapplicatie WW stelt UWV de volgende zaken vast:

    • Of u recht heeft op een uitkering.
    • Hoe hoog uw uitkering ongeveer is.
    • Hoelang u een uitkering krijgt.

    Gegevens die het algoritme gebruikt

    Het algoritme gebruikt de volgende gegevens:

    • burgerservicenummer
    • voornaam
    • achternaam
    • geboortedatum
    • geslacht
    • burgerlijke staat
    • straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats
    • telefoonnummer
    • rekeningnummer
    • naam werkgever(s) en duur dienstverband(en)
    • inkomensgegevens
    • arbeidsjaren of arbeidsverleden
    • gezondheidsgegevens (ingangsdatum en einddatum van Ziektewet- en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen)
    • uitkeringsgegevens van eerdere of lopende uitkeringen (dagloon, ingangsdatum uitkering, uitkeringsduur)

    Gegevensverwerking

    De Klantapplicatie WW gebruikt gegevens als leeftijd, inkomen, arbeidsverleden en uitkeringsgegevens vanuit verschillende overheidssystemen. Wij krijgen bijvoorbeeld informatie over uw inkomen en arbeidsverleden van de Belastingdienst. Gegevens over uw leeftijd en adres komen van de gemeente waar u woont.

    Na het indienen van een aanvraag heeft UWV genoeg informatie verzameld om de WW-uitkering uit te betalen. En om u te ondersteunen bij het vinden van passend werk.

    GegevensWaarvoor het algoritme de gegevens gebruikt
    Tabel klantapplicatie WWIn de tabel hieronder ziet u welke gegevens de Klantapplicatie WW gebruikt en waarvoor ze worden gebruikt. Gebruik de schuifbalk onderaan de tabel om alle informatie te zien.
    GegevensWaarvoor het algoritme de gegevens gebruikt
    burgerservicenummeridentificatie
    voornaamaanhef in de brief
    achternaamaanhef in de brief
    geboortedatumbeoordeling hoogte en recht op uitkering (een WW-uitkering kan worden aangevraagd vanaf 15 jaar en tot en met 66 jaar)
    geslachtaanhef in de brief
    burgerlijke staatrecht op toeslag (vragen we alleen als iemand mogelijk recht heeft op toeslag)
    straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaatsaanschrijven en verwerking aanvraag (we gebruiken het adres om te bepalen welk kantoor de aanvraag afhandelt)
    telefoonnummertelefonisch contact
    rekeningnummeruitbetaling, het overmaken van de uitkering en eventuele toeslag.
    naam werkgever(s) en duur dienstverband(en)beoordeling hoogte en recht op uitkering
    inkomensgegevensbeoordeling hoogte en recht op uitkering
    arbeidsjaren of arbeidsverledenbeoordeling duur uitkering
    gezondheidsgegevensbeoordeling hoogte en recht op uitkering
    uitkeringsgegevens van eerdere
    of lopende uitkeringen (dagloon,
    ingangsdatum uitkering, uitkeringsduur)
    beoordeling hoogte en recht op uitkering

    Voorkomen van discriminatie in het algoritme

    De geldige wetten en regels zijn leidend voor het algoritme. Het algoritme past de regels uit de wet altijd op dezelfde manier toe. Daarmee zorgen we ervoor dat wij mensen die een WW-uitkering aanvragen in vergelijkbare situaties gelijk behandelen.

    Menselijk toezicht

    Medewerkers van UWV houden op de volgende manieren toezicht op het gebruik van het algoritme:

    • Bij de ontwikkeling en het beheer van de Klantapplicatie WW zijn verschillende partijen betrokken. Denk aan analisten, juristen, uitvoerende medewerkers en klantpanels. Zij controleren maandelijks of het algoritme nog goed werkt.
    • UWV handelt een aanvraag voor een WW-uitkering geautomatiseerd of handmatig af. Dat laatste gebeurt in lastige situaties waarbij het nodig is dat een medewerker meekijkt. Medewerkers bekijken daarnaast regelmatig aanvragen. Bijvoorbeeld om te controleren of mensen recht hebben op een WW-uitkering.
    • Tijdens uw online WW-aanvraag kunt u via de telefoon vragen stellen over de werking van de Klantapplicatie WW.
    • Onze medewerkers houden in de gaten of wetten en regels veranderen. Als dat gebeurt passen we het algoritme aan. Zo blijft het algoritme voldoen aan de geldende wetten en regels.

    Verkleinen van risico’s

    Wij toetsen de processen waarmee we het algoritme ontwikkelen, beheren en gebruiken steeds opnieuw. Zo zorgen wij ervoor dat de beoordeling van aanvragen voor een WW-uitkering goed blijft verlopen.

    Ontstaat er toch een risico op een foute beoordeling? Dan kan UWV de Klantapplicatie WW, of bronsystemen die erop zijn aangesloten, uitzetten en een onderzoek starten.

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?