UWV gebruikt cookies

UWV plaatst noodzakelijke cookies om de website goed te laten werken, en cookies om anoniem gegevens te verzamelen over het gebruik van onze website. Met uw toestemming plaatsen we daarnaast ook de cookies hieronder. Lees meer over het gebruik van cookies.

Met deze cookies houden we bij welke pagina’s u bezoekt, zodat we informatie kunnen aanbieden die voor u interessant is. Ook zorgen deze cookies ervoor dat we de website kunnen testen.

Deze cookies plaatst YouTube als u op onze website video’s bekijkt.

Direct naar inhoud
UWV logo

Inloggen

Inloggen Mijn UWV Inloggen Werkmap

    Werkgeversportaal

    Inloggen werkgeversportaal

    Mijn Gegevensdiensten

    Inloggen Gegevensdiensten Inloggen op andere portalen

    Meer informatie over inloggen

      Machtigen voor inloggen Manieren van inloggen

    Wijzig persoonlijke instellingen

    Weergaveopties

    Vul één of meer trefwoorden in

    Ouderschapsverlof WIA Verzekeringsbericht IVA Wajong
    • Home
      • Betaaldatums
      • Inkomsten doorgeven
      • Kind krijgen
      • Ontslag
      • Werkloos
      • Ziek
      • Alle onderwerpen
      • Wajong-uitkering
      • WAO-uitkering
      • WAZ-uitkering
      • WIA-uitkering
      • WW-uitkering
      • Ziektewet-uitkering
      • Alle uitkeringen
      • Afnemers van gegevens
      • Eigenrisicodragers
      • Gemeenten
      • Leveranciers
      • Werkgevers
      • Zelfstandigen
      • Alle doelgroepen
      • Over ons
      • Pers en nieuws
      • Werken bij UWV
      • Kennis en cijfers
    • Contact
    • English
    • Other languages

    WGA-dienstverlening geïntensiveerd en uitgebreid

    7 september 2022
    Lees voor
    UWV heeft in de afgelopen jaren de WGA-dienstverlening op verschillende onderdelen kunnen intensiveren en uitbreiden. Dit blijkt uit het zojuist verschenen rapport ‘Midterm review WGA-dienstverlening. Een foto van de periode 2017-2021’ van onderzoeksbureau De Beleidsonderzoekers, waarmee de huidige stand van zaken rondom de WGA-dienstverlening in beeld is gebracht.

    In 2017 is UWV gestart met een nieuw dienstverleningsmodel voor WGA‑gerechtigden, met als doel hun arbeidsparticipatie te bevorderen. Met het ministerie van SZW is afgesproken alle WGA-gerechtigden met arbeidsmogelijkheden gedurende vijf jaar persoonlijke activerende dienstverlening te bieden. Hiervoor zijn extra middelen vrijgemaakt.

    Meer capaciteit en persoonlijke dienstverlening

    De afgelopen jaren heeft UWV met deze extra middelen de capaciteit van het aantal professionals voor de WGA-dienstverlening kunnen uitbreiden. Hierdoor heeft UWV onder andere het aantal persoonlijke gesprekken met WGA-gerechtigden kunnen uitbreiden tot zo’n twee tot drie gesprekken per jaar. Dit is een belangrijk resultaat, omdat effectieve dienstverlening begint met het in beeld krijgen en houden van de persoon en zijn/haar omstandigheden. Verder blijkt uit de midterm review dat er flink is geïnvesteerd in het vakmanschap van UWV-professionals en dat er belangrijke onderzoeken worden uitgevoerd om de dienstverlening steeds meer evidencebased te maken. Conclusie van de midterm review is dat UWV grote stappen heeft gezet en de basis van zijn WGA-dienstverlening op orde heeft. Dit biedt een uitstekende uitgangspositie om de dienstverlening aan WGA-gerechtigden verder door te ontwikkelen en te versterken.

    Effectevaluatie WGA

    Tegelijk met de midterm review is ook de eerste voortgangsrapportage verschenen van de effectevaluatie WGA die op 1 oktober 2019 in opdracht van het ministerie van SWZ is gestart. De effectevaluatie moet duidelijk maken wat het bieden van (meer) dienstverlening betekent voor de ontwikkeling van WGA-gerechtigden en hun uitstroom naar werk. Hiervoor worden 18.000 WGA-gerechtigden ingedeeld in drie verschillende groepen en gedurende drie jaar gevolgd. Het is nog te vroeg om conclusies te kunnen trekken over de effectiviteit van de dienstverlening. Dit komt doordat een groot deel van de mensen in het onderzoek pas één jaar of korter wordt gevolgd. Belangrijk is de constatering dat het experiment tot nu toe zuiver is uitgevoerd en dat de dynamiek op de participatieladder en de doorstroming naar hogere (of lagere) treden op de participatieladder binnen de experiment- en controlegroep zichtbaar worden. Op het punt van werkhervatting constateert deze tussenevaluatie een mogelijk begin van een effect op het aandeel personen dat aan het werk gaat in een baan van twaalf uur per week of meer. Ook is er meer inzicht verkregen in de WGA-doelgroep.

    De doelgroep

    UWV is verantwoordelijk voor de re-integratie van de cliënten die hebben gewerkt bij een publiek verzekerde werkgever. UWV zet voor twee groepen activerende dienstverlening in: cliënten die als 35-80% arbeidsongeschikt worden aangemerkt (WGA 35-80%) en cliënten die als 80-100% arbeidsongeschikt worden aangemerkt op arbeidskundige gronden (WGA 80-100% AD). Ultimo 2020 zette UWV activerende dienstverlening in voor circa 26.500 cliënten WGA 35-80% en circa 60.000 cliënten WGA 80-100% AD.

    Vervolg

    In 2023 wordt een tweede voortgangsrapportage van de effectevaluatie opgeleverd. Het totale onderzoek duurt ongeveer 4,5 jaar tot het voorjaar van 2024. Met de uitkomsten van de effectevaluatie WGA willen het ministerie van SZW en UWV de WGA-dienstverlening verder verbeteren.

      Midterm review WGA-dienstverlening - Een foto van de periode 2017-2021 (PDF, 1 MB) Effectevaluatie dienstverlening WGA - eerste voortgangsrapportage (PDF, 2 MB)

    Heeft deze informatie u geholpen?

    Direct naar

      Uwv.nl Werken bij UWV Werk.nl Kennis en cijfers Arbeidsmarktinformatie Jaarverslag UWV Woo Clientenraad

    Inspiratie

      Magazines en nieuwsbrieven Inspiratieplatform Wat werkt voor jou Oplossingen voor werkgevers

    Contact

      Contact Denk mee met UWV

    Onze social media

      LinkedIn X (voorheen Twitter) Facebook Instagram (werken bij)
      Over deze website Privacy Webarchief

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?