Wajong-cliënten bij wie mogelijk de uitkering in 2026 stopt ontvangen daarover begin oktober een brief. Daarnaast bellen we deze Wajong-cliënten dit najaar en in het eerste kwartaal van volgend jaar om hun situatie verder te bespreken. We bekijken samen met hen hoe wij, of andere organisaties voor aanvullende dienstverlening, het beste kunnen helpen.
In 2021 ging vanwege de Wet Vereenvoudiging Wajong opnieuw de 5-jaarstermijn in voor alle werkende Wajong-cliënten. Het recht op Wajong stopt als iemand de afgelopen vijf jaar onafgebroken aan het werk is geweest en meer dan 75% van het maatmanloon verdient en zonder voorziening of ondersteuning werkt. De reden is dat wordt aangenomen dat mensen dan zelf in staat zijn voldoende te kunnen blijven verdienen. Wanneer iemand opnieuw ziek wordt en daardoor minder verdient kan hij of zij opnieuw Wajong aanvragen.
Als het recht op Wajong stopt, dan stoppen ook andere voordelen en regelingen die misschien voor cliënten gelden. Bijvoorbeeld de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten en de korting jonggehandicapten bij de jaarlijkse belastingaangifte. We begrijpen dat mensen zich daar mogelijk zorgen over maken. UWV en het ministerie van SZW voeren gesprekken hoe we de gevolgen voor cliënten bij wie de uitkering stopt kunnen beperken. Met onze dienstverlening op maat gaan we cliënten daarbij helpen.
Een deel van Wajong-cliënten ontvangt op dit moment een garantiebedrag. Het recht op een garantiebedrag is eenmalig toegekend aan mensen met een Wajong-uitkering die daarnaast werkten op het moment dat de Wet vereenvoudiging Wajong in 2021 inging. Het garantiebedrag moest voorkomen dat zij er door de nieuwe rekenregels financieel op achteruit zouden gaan. Zij zijn hierover al eerder geïnformeerd en ook zij worden dit najaar gebeld om hun situatie verder te bespreken.
Kijk voor meer informatie op https://www.uwv.nl/nl/wajong/hoelang-wajong.