Jacqueline van Dam, procesbegeleider bij UWV: ‘Van de ongeveer vierhonderd genodigden, waren er zo’n 35 mensen die in de publieke dienstverlening werken. We werden één voor één naar voren geroepen om de koning en koningin de hand te schudden en elkaar een goed nieuwjaar te wensen.
Op de vraag waar onze zorgen liggen, heb ik aangegeven dat ik mij zorgen maak over de complexiteit van onze uitvoering. De betrokkenheid was oprecht, dat waardeer ik enorm.’
Medewerkers van UWV zijn zich ervan bewust dat ze het verschil kunnen maken in verbetering van dienstverlening. Dit sluit aan bij de bredere beweging binnen publieke dienstverleners om het vertrouwen van burgers te herwinnen.
Maarten Camps, bestuursvoorzitter UWV: 'In deze tijd waarin het vertrouwen in overheidsinstanties onder druk staat, zien wij het als opdracht om onze bijdrage te leveren aan het herstel van vertrouwen in de overheid. Door meer persoonlijke dienstverlening, maatwerk waar nodig en te werken aan bestaanszekerheid door middel van werk en inkomen, bouwen we dagelijks aan dit herstel. De ontvangst van Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zien wij als waardering voor onze medewerkers en hun cruciale rol in het herwinnen van vertrouwen.'
Ook Sigrid Beute (cliëntondersteuner) kijkt terug op een ‘bijzondere ervaring’: 'We spraken over wat stress en spanning met cliënten doet. Dat werd een mooi, en ook inhoudelijk gesprek. Ik heb daarnaast van de gelegenheid gebruikgemaakt om met diverse prominenten in gesprek te gaan, waaronder premier Schoof en minister Van Hijum. Zij namen écht de tijd om te praten over de uitdagingen waar wij voor staan, herkenden de problematiek en vroegen door. De sfeer was echt heel prettig.’
Maarten Camps: 'Het is de verantwoordelijkheid van UWV de wet goed uit te voeren met oog voor de menselijke maat, daarom is de complexiteit van wetgeving een groot punt van zorg voor UWV. We zien dagelijks dat ingewikkelde regels impact hebben op mensen die onze hulp hard nodig hebben. Dit belemmert het herstel van vertrouwen in de overheid. De aanwezigheid bij de Nieuwjaarsontvangst bood de gelegenheid dit ter sprake te brengen. En daarnaast te benadrukken dat cliënten centraal staan in onze dienstverlening, zodat zij zich door ons gezien, gehoord en geholpen voelen.'