Het STAP-budget is een landelijke regeling vanuit de overheid. UWV voert deze regeling namens de overheid uit en daarvoor is een digitaal portaal ontwikkeld. De uitvoering van STAP-budget sluit naadloos aan bij de preventierol die UWV heeft: mensen aan het werk houden en helpen. Peter Smit, manager STAP-unit UWV: ‘Wij helpen mensen arbeidsfit te worden en te blijven, de eigen kwaliteiten en vaardigheden te herkennen én te ontwikkelen, zodat deze aansluiten op de arbeidsmarktkansen’.

STAP-budget aanvragen kan via het digitale portaal bij UWV en veilig met DigiD. Per persoon is één keer per jaar STAP-budget te verkrijgen met een maximum van 1.000 euro (inclusief btw), zolang er budget is. Het STAP-budget wordt direct aan de opleider uitgekeerd. Dit jaar zijn er vanaf 1 maart 2022 vijf aanvraagtijdvakken – om de twee maanden – waarin het STAP-budget kan worden aangevraagd. In totaal is er dit jaar circa 160 miljoen euro beschikbaar voor meer dan 160.000 toekenningen, afhankelijk van de gemiddelde hoogte van het aangevraagde STAP-budget. Vanaf volgend jaar loopt dit budget op tot 200 miljoen euro verdeeld over 6 tijdvakken.

Voor mensen die ondersteuning nodig hebben bij de digitale aanvraag zitten tientallen medewerkers klaar om telefonisch te helpen. Ook kunnen mensen terecht bij één van de 35 Werkpleinen om fysiek geholpen te worden. Voor de uitvoering van de STAP-regeling zijn ruim 100 nieuwe functies gecreëerd waarvan 80 ingevuld zijn met mensen die zonder werk zaten.

Meer informatie over de STAP-regeling en aanvraag is te vinden op stapuwv.nl. Hier staat ook het contactnummer voor telefonische ondersteuning.