Johanna Hirscher, lid van de Raad van Bestuur van UWV: “In onze dienstverlening staan cliënten centraal. Dat betekent dat we hen zo goed mogelijk proberen te helpen. We gebruiken inkomstengegevens die we al hebben om terugvorderingen te voorkomen. In sommige gevallen is dit echter niet goed gegaan en hebben cliënten zelf ook niet de extra inkomsten doorgegeven. Daardoor hebben cliënten nu soms meer uitkering gekregen dan waar zij recht op hadden. Het te veel betaalde deel moet eigenlijk terugbetaald worden. Wij gaan nu per client zorgvuldig bekijken wat de impact van een eventuele terugvordering is en hoe we die impact kunnen beperken.”

Vanaf april zal UWV per cliënt bekijken welk deel van de te veel ontvangen uitkering terugbetaald moet en kan worden. Indien de terugvordering een te zware last legt op het leven van een cliënt kan UWV de terugvordering matigen en een betalingsregeling treffen met de client. Het opgeven van inkomsten naast de uitkering is een verplichting en het grootste deel van de cliënten heeft wel zelf de extra inkomsten naast de uitkering doorgegeven. Deze zijn door UWV direct verrekend met de uitkering. Het onderzoek richt zich op de cliënten die zelf geen inkomsten hebben doorgegeven. 

UWV neemt zelf contact op met de cliënten die onderdeel zijn van het onderzoek.

Bij het niet, niet juist of te laat aanleveren van informatie die verplicht is bij het ontvangen van een uitkering van UWV, kan een boete opgelegd worden. Eerder heeft UWV al 5000 boetes ingetrokken voor het niet doorgeven van inkomsten naast de uitkering. Deze boetes waren opgelegd omdat de cliënten zelf geen extra inkomsten hadden opgegeven, maar evenmin had het signaleringssysteem een signaal gegeven dat er nieuwe inkomsten waren. UWV meent dat, mede vanuit het oogpunt van de menselijke maat, die boetes daarom onterecht waren opgelegd. Ook als er sprake kon zijn van het niet aanleveren van verplichte informatie.