Er hebben zich 15 mensen gemeld die op dit moment te maken hebben met de problematiek die eerder door het tv-programma Max Meldpunt werd aangekaart. Onder hen zijn er die al sinds 2013 recht op arbeidsongeschiktheidspensioen bleken te hebben zonder dat dit bij hen zelf bekend was. Door forse nabetalingen van de pensioenfondsen raakten zij in financiële problemen toen zij een nog hogere terugvordering van UWV ontvingen. Immers, doordat pas achteraf blijkt dat er recht is op een arbeidsongeschiktheidspensioen, bestaat er geen of een lager recht op toeslag. Die toeslag werd uitgekeerd om cliënten alsnog op het sociaal minimum te laten terechtkomen. UWV moet deze toeslag volgens de wet met terugwerkende kracht herzien en terugvorderen.
De bruto-terugvorderingen zijn in de praktijk vaak hoger dan de netto-uitbetaling van het arbeidsongeschiktheidspensioen. Dit komt omdat het gaat om terugbetalingen van meerdere jaren, en in die situaties moet UWV het bruto-bedrag terugvorderen. UWV heeft dit onderwerp al eerder benoemd als knelpunt in de knelpuntenbrief 2022 aan het ministerie van SZW. UWV treedt meteen in overleg met de cliënt zodra een melding van de cliënt is ontvangen of zodra de pensioenfondsen hebben betaald. De cliënt kan kiezen uit de volgende oplossingen, zodat financiële problemen worden voorkomen.
Bij optie 1 kan de cliënt de vordering van UWV afkopen met de netto nabetaling van het pensioenfonds. UWV kan akkoord gaan met deze afkoopsom mits hiermee minimaal de helft van de bruto vordering in één keer wordt terugbetaald. Het restant wordt dan kwijtgescholden.
Bij optie 2 geldt het reguliere invorderingstraject en kwijtschelding na 3 jaar. UWV berekent een maandelijkse aflossingscapaciteit met een termijnregeling die gedurende 36 maanden moet worden voldaan. Dit bedrag wordt ingehouden op de uitkering of wordt maandelijks betaald door betrokkene. Het restant van de vordering wordt na 3 jaar kwijtgescholden.
Het combineren van bestandsgegevens van mensen die een nabetaling ontvangen van een pensioenfonds en een aanvulling krijgen van UWV op grond van de Toeslagenwet is vanuit privacyoverwegingen niet mogelijk. In het reguliere proces zullen meldingen over nabetalingen primair door de loonaangifte en secundair door meldingen van cliënten bij UWV binnenkomen. Hierna kan dan de beoordeling op de Toeslagwet worden verricht. UWV vraagt daarom van cliënten om vroegtijdig melding te doen van nabetalingen van het arbeidsongeschiktheidspensioen. In overleg met de pensioenfondsen krijgt UWV sinds juli 2023 een signaal door zodra sprake is van een nabetaling aan cliënten. Zo kan voortaan beter voorkomen worden dat burgers in financiële problemen raken.