Elk jaar worden er honderden miljoenen pakketten en maaltijden bezorgd bij mensen thuis of aan andere bedrijven. Dit wordt gedaan door bezorgers. Hiermee worden mensen bedoeld die goederen brengen met de (elektrische) fiets, brommer of bestelwagen (rijbewijs B). Arbeidsmarktonderzoeker Freek Kalkhoven: ‘Door het hele jaar is er veel werk voor bezorgers, maar op piekmomenten zoals de feestdagen, is het extra druk. Het is voor bedrijven dan alle zeilen bijzetten om de roosters rond te krijgen.’
Enkele vooroordelen over bezorgers lijken niet (meer) te kloppen. Zo is het niet zo dat de meeste bezorgers zzp’er zijn. ‘De groep zzp’ers wordt juist steeds kleiner. Steeds vaker zijn bezorgers in loondienst bij bedrijven,’ aldus Kalkhoven. Ook stukloon lijkt niet (meer) voor te komen. Dit is betaling per geleverd pakketje of maaltijd. Bezorgers worden per uur betaald, vaak op basis van cao’s. Bovendien is het bezorgwerk niet alleen iets voor jongeren. Naast scholieren en studenten in bijbanen is er ook veel werk wat oudere krachten die parttime of zelfs fulltime aan de slag willen.
Wat wel klopt is dat er hard wordt gewerkt in de bezorging. Over het algemeen is het ook zwaar werk. Kalkhoven: ‘Dit lijkt niet alleen te komen door het tillen van zware kratten, pakketten of apparaten, maar vooral door de vele stops die worden gemaakt. Veel pakketbezorgers maken wel 150 tot 200 stops per dienst, waardoor zij continu in- en uit de bus moeten stappen.’
Voor dit rapport zijn er in het najaar van 2024 verschillende gesprekken gevoerd met bedrijven en branchepartijen. UWV sprak onder andere met PostNL, DHL, Dominos pizza, Pure Transport, Nederland Techniek, Electro World Balsters, Picnic en BK Sneltransport.
Er zijn 5 verschillende bezorgfuncties met eigen baankenmerken, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden:
Lees de hele publicatie op werk.nl/arbeidsmarktinformatie