De klachten die in de uitzending van Omroep Gelderland aan bod komen, zijn bekend bij UWV. Wanneer mensen meerdere uitkeringen naast elkaar hebben of inkomsten uit een andere bron, kan het voorkomen dat er een verrekening of een terugvordering moet plaatsvinden. Dat zijn vaak ingewikkelde situaties. Voor de mensen die het betreft en voor UWV. Daarvan is ook hier sprake.
In dergelijke gevallen is het belangrijk dat UWV goed communiceert en het proces zorgvuldig uitvoert. In deze specifieke zaken is dat niet goed gegaan en zijn er fouten gemaakt. UWV betreurt dat ten zeerste. In het geval van mevrouw Blankestein zijn daarvoor excuses aangeboden. De klacht van de heer Van der Kammen is nog in behandeling.
Het is niet de bedoeling dat mensen in problemen komen door fouten van UWV. UWV werkt daarom continu aan de verbetering van de communicatie en de dienstverlening. We willen daarbij meer aandacht geven aan de menselijke maat. Tegelijkertijd is wettelijk vastgelegd dat UWV te veel uitbetaalde bedragen moet terugvorderen, ook als dat niet het gevolg is van onjuist handelen of overtredingen van een klant.
In een aantal specifieke situaties heeft UWV recent afgezien van terugvorderingen die het gevolg zijn van het handelen van UWV. Maar dit kan alleen in uitzonderlijke situaties. Om vaker te kunnen afzien van terugvorderingen is een aanpassing van de wet nodig. Dat is een keuze die aan de politiek is.
UWV begrijpt heel goed dat een terugvordering vervelend kan zijn. Waar nodig kan er altijd een betalingsregeling getroffen worden, waarbij goed rekening wordt gehouden met de financiële situatie van mensen. In de recente knelpuntenbrief aan de minister van SZW heeft UWV op dit punt nog meer ruimte voor coulance gevraagd.