Direct naar inhoud

UWV heeft al jaren te maken met knelpunten in de uitvoering van de sociaal-medische dienstverlening. We herkennen de signalen in de berichten en we weten dat UWV veel in het werk moet stellen om onze sociaal-medische dienstverlening te verbeteren. Onder andere de instroom van het aantal mensen dat langdurig ziek is, loopt fors op.  Daarnaast is er een tekort aan verzekeringsartsen dat ervoor zorgt dat we mensen niet snel duidelijkheid kunnen geven over hun inkomen en hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt en dat stelt UWV voor grote uitdagingen. Samen met de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werken we aan oplossingen om onze sociaal-medische dienstverlening te verbeteren. Hiervoor is de ‘ontwikkelagenda’ opgesteld die moet leiden tot een betere en uniforme werkwijze en kwaliteit van onze sociaal-medische dienstverlening tussen de districten, waardoor onze cliënten zich sneller en beter gezien, gehoord en geholpen voelen.

In de berichtgeving wordt de suggestie gewekt dat met een telefonische sociaal-medische beoordeling vanuit het buitenland de wet wordt overtreden. Dat is feitelijk onjuist. Het uitgangspunt van UWV is dat mensen voor een sociaal-medische beoordeling worden gezien door een verzekeringsarts. In sommige gevallen vindt op basis van voorafgaand dossieronderzoek en een professionele afweging door de verzekeringsarts in overleg met en toestemming van de cliënt een telefonische beoordeling plaats. UWV kampt al langere tijd met grote oplopende achterstanden voor een sociaal-medische beoordeling. Dit komt mede door het grote tekort aan verzekeringsartsen en meer mensen die langdurig uitvallen en niet meer kunnen werken. De achterstanden leiden ertoe dat mensen te lang moeten wachten op een beoordeling en dat vindt UWV onwenselijk.

Tijdens de coronaperiode is door enkele verzekeringsartsen vanuit het buitenland gewerkt. Sinds 2023 is het uitgangspunt van UWV dat verzekeringsartsen werken vanuit Nederland.  Telefonisch beoordelen vanuit het buitenland gebeurt nu alleen nog met hoge uitzondering, in overleg met de cliënt en met duidelijke kwaliteitsafspraken.

In de berichtgeving wordt vermeld dat cliënten niet op het dichtstbijzijnde UWV-kantoor worden beoordeeld, maar ver moeten reizen naar een ander UWV-kantoor voor een sociaal-medische beoordeling. Wij willen mensen snel duidelijkheid bieden wanneer zij door ziekte in een onzekere periode in hun leven zitten. De wachttijden voor een sociaal-medische beoordeling lopen flink op door onder andere de hoge instroom van het aantal mensen dat langdurig ziek wordt en door een tekort aan verzekeringsartsen. De lange wachttijd vinden we onwenselijk voor onze cliënten. Om sneller geholpen te worden, leggen we daarom sommige cliënten voor om naar een ander UWV-kantoor te reizen. We proberen die afstanden vanzelfsprekend zo kort mogelijk te houden. Dat doen we uiteraard in overleg met de cliënt en wij bieden hun hiervoor een onkostenvergoeding. Denk aan reis- en eventuele lunchkosten, zodat mogelijke gevolgen voor mensen zo klein mogelijk blijft.

Beide nieuwsmedia stellen dat er een intern onderzoek plaatsvindt naar verstrekte uitkeringen in het UWV-kantoor in Heerlen. Dit onderzoek is door UWV gestart naar aanleiding van één signaal over vijf dossiers. Dit onderzoek loopt nog. Daarnaast stellen EenVandaag en Algemeen Dagblad dat er in Den Bosch slechts één gecertificeerde verzekeringsarts werkt. Dit is feitelijk onjuist en is ook in de eerdere beantwoording van de vragen aangegeven. Er werken op dit moment vier verzekeringsartsen en meerdere artsen in opleiding in Den Bosch.

NOVAG, vakbond van verzekeringsartsen, heeft voorgesteld om een onafhankelijke medische dienst te starten. Dit is geen nieuw idee en er wordt al langer over gesproken, ook met NOVAG. UWV vindt dat het belang van onze cliënten voorop staat en wil hen een drempelloze dienstverlening bieden met zo min mogelijk tussenstappen. Een onafhankelijke medische dienst leidt tot aparte schakels in de sociaal-medische dienstverlening en verhoogt de kosten, zonder dat de capaciteit van de inzetbare verzekeringsartsen toeneemt. Daarmee zijn cliënten, die nu al lang moeten wachten op onze sociaal-medische dienstverlening en daardoor lange tijd in onzekerheid zitten over hun arbeidsongeschiktheid en mogelijke uitkering, niet geholpen. Voor UWV zou dit een splitsing betekenen en de organisatie voor een significante reorganisatie stellen, waardoor mensen nog langer moeten wachten op onze dienstverlening. UWV bekijkt continu hoe de beschikbare verzekeringsartsen kunnen worden ingezet om mensen zo goed en snel mogelijk te helpen. Daarbij hebben wij ingezet op werken in multidisciplinaire teams met taakdelegatie.

Integrale schriftelijke reactie die met EenVandaag is gedeeld op maandag 14 juli 2025 

Afgelopen jaren is UWV als organisatie zich onvoldoende bewust van de knelpunten die ontstaan in de uitvoering van onze sociaal-medische dienstverlening. Onbewust omdat signalen over kwaliteitsrisico’s niet tijdig op de juiste tafels kwamen en we nog geen sluitend kwaliteitsmanagementsysteem hadden om adequaat te acteren op signalen die in de uitvoering van de sociaal-medische dienstverlening ontstaan. En als er dan structurele issues zijn dan kost het veel tijd om precies te benoemen wat er niet goed is gegaan en welke mensen dit raakt, welke impact het heeft. Zo ervaren we dat ook bij de fouten die gemaakt zijn in een deel van de WIA-uitkeringen. Een pijnlijke situatie die veel onzekerheid met zich meebrengt voor cliënten en voor de organisaties die met ons samenwerken in de keten. De publieke en politieke aandacht zorgt ervoor dat er nieuwe vragen gesteld worden, dat er twijfels kunnen ontstaan over andere elementen van de sociaal-medische dienstverlening. Een gericht kwaliteitsissue kan dan leiden tot een waaier van te onderzoeken vraagstukken en op te lossen problemen.

In combinatie met de structurele werkdruk die ontstaan is door de toename in het aantal aanvragen en de benutbare capaciteit van professionals die onvoldoende meegroeit, zijn we in een situatie gekomen waarin het moeilijk is om perspectief te bieden aan cliënten, aan onze medewerkers, aan onze opdrachtgever en aan de politiek. Ook onze omgeving wordt regelmatig verrast door ontwikkelingen die elkaar snel kunnen opvolgen en die veel tijd en aandacht vragen. Terwijl we vooral bezig willen zijn met het bieden van dienstverlening met de menselijke maat aan onze cliënten, waar we afgelopen jaren een stevige basis voor gelegd hebben. Deze situatie gaan we doorbreken. Door de sociaal-medische dienstverlening komende jaren te verbeteren langs een ontwikkelagenda.
Dit moet onder andere leiden tot gelijkluidende kwaliteit van en uniformiteit in onze sociaal-medische dienstverlening tussen de districten waardoor onze cliënten zich beter gezien, gehoord en geholpen voelen.  

Uit ons onderzoek blijkt dat cliënten nog regelmatig alleen telefonisch medisch worden beoordeeld. Kunt u dit bevestigen?
Dit doen we alleen in overleg met de cliënt waarbij de verzekeringsarts, voorafgaand, op basis van het dossieronderzoek een professionele afweging heeft gemaakt én heeft overlegd met en toestemming heeft van de cliënt. Overigens wordt een telefonische beoordeling door de Nederlandse Verenging voor Verzekeringsgeneeskunde (NVVG) ondersteund. 

  1. Diverse verzekeringsartsen doen de medische beoordelingen telefonisch vanuit het buitenland. a. Waarom gebeurt dit?
    We doen dit soms in plaats van een reguliere fysieke beoordeling als een verzekeringsarts heeft geconcludeerd op basis van zorgvuldig dossieronderzoek dat het gesprek telefonisch kan plaatsvinden. Dit gaat uiteraard in overleg met en met toestemming van de cliënt. We zijn hiermee gestart tijdens de coronaperiode, omdat we toen mensen niet konden zien en de wachttijden te lang werden. Die achterstanden vinden we voor mensen onwenselijk, omdat we streven mensen zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over hun arbeidsgeschiktheid en mogelijke uitkering. Om zoveel mogelijke verzekeringsartsen in dienst te houden en daarmee zoveel mogelijk beoordelingen te kunnen blijven doen hebben we hen gevraagd om in uitzonderlijke gevallen de beoordelingen telefonisch te doen.  
  2. Naast de telefonische herbeoordelingen, blijkt uit het onderzoek dat ook diverse regio’s cliënten vanwege capaciteitsgebrek elders lieten beoordelen. Zo werden cliënten gedwongen honderden kilometers voor hun beoordeling of herbeoordeling te reizen naar onder meer Heerlen, terwijl ze daar vaak fysiek en qua vervoer niet of nauwelijks toe in staat waren. Acht u dat een wenselijke situatie?  

    We vinden wachttijden voor mensen zeer onwenselijk en willen hen zo snel mogelijk duidelijkheid bieden over hun situatie. Wij begrijpen dat de vraag aan mensen om te reizen een opgave voor hen kan zijn en dat vinden we vervelend. Om hen sneller te kunnen helpen en de wachttijd te verkorten en daarmee sneller duidelijkheid te krijgen over arbeidsongeschiktheid en een eventuele uitkering, leggen wij hen de vraag voor om te reizen naar een ander UWV-kantoor dan in de buurt waar ze wonen om zich te laten beoordelen. We proberen die afstanden vanzelfsprekend zo kort mogelijk te houden. Dat doen we uiteraard in overleg met de cliënt en wij bieden hun een adequate onkostenvergoeding. Denk aan reis- en eventuele lunchkosten, zodat mogelijke gevolgen voor mensen zo klein mogelijk blijft. Het beeld dat cliënten, zoals wordt gesteld, hiertoe zijn gedwongen herkennen wij niet. Daarnaast gebeurt het ook dat verzekeringsartsen hun diensten bieden in andere districten en/of andere kantoren dan hun ‘thuiskantoor’. 
  3. Duizenden UWV-cliënten zijn zo voor hun beoordeling de afgelopen jaren beoordeeld door een verzekeringsarts uit andere regio’s. Vooral Limburg heeft veel beoordelingen overgenomen. Waarom was er daar wel capaciteit en in andere regio’s niet?
    In Heerlen werken meer verzekeringsartsen en daarom kunnen we daar mee beoordelingen doen. Daarnaast wordt er in Heerlen gewerkt met taakdelegatie.  
  4. Het buiten werktijd beoordelen van dossiers leverde voor verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen extra verdiensten op. Daarbij dreigden meerdere medewerkers de WNT-norm te overschrijden, zo blijkt uit ons onderzoek.
    a. Wat verdient een AD of VA per beoordeling extra?  
    Om voor mensen de wachttijden te verkorten is er met man en macht gewerkt om deze lange wachttijden in te korten en capaciteit te creëren. Daarom is er tot in het recente verleden door een aantal professionals overgewerkt. Daarbij is het uitgangspunt geweest om de WNT-norm niet te overschrijden. We sluiten niet uit dat in een aantal gevallen wel is gebeurd.  
    b. Hoeveel VA’s of AD’s dreigden hierdoor de WNT-norm in 2023 en 2024 te overschrijden?  
    Zie hierboven. 
  5. Naar de gang van zaken in Heerlen is een intern onderzoek gestart.  
    a. Kunt u dat bevestigen?  
    Op basis van één signaal over een klein aantal dossiers is er recent een kwaliteitsonderzoek gestart. Dit onderzoek loopt nog. Overigens zijn de uitkomsten van de eerste twee MOK-rondes zijn de resultaten in lijn met onze verwachtingen.
    b. klopt het dat er signalen waren van onrechtmatig verstrekte uitkeringen?  
    Nee, we zijn een onderzoek gestart naar een klein aantal dossiers waarbij de bevindingen nog niet bekend zijn. Als de resultaten bij ons bekend zijn, zullen we ze nader bestuderen. Tot die tijd is het voorbarig om hier uitspraken over te doen.
    c. Wat zijn de conclusies?
    Het onderzoek, zoals hierboven gemeld loopt nog.
    d. Is de minister geïnformeerd over dit onderzoek?  
    Nee. UWV doet op basis van één signaal nader onderzoek. Als de resultaten hiertoe aanleiding geven dan wordt dit gedeeld met het ministerie. Het ministerie wordt periodiek door UWV op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen op kwaliteitsgebied.   
  6. Wij begrijpen dat ongeveer driekwart van de onderzochte dossiers in het Heerlen-onderzoek niet plausibel bleek te zijn. Klopt dit?  
    Dit weten we nog niet gezien het onderzoek nog loopt. Een dossier dat als ‘niet plausibel’ wordt bestempeld, is niet per definitie fout en wil niet betekenen dat een cliënt niet heeft gekregen waar hij/zij recht op heeft. 
  7. Wat wordt er gedaan met de uitkomsten van dit onderzoek?
    We doen op grote en kleine schaal onderzoek en de onderzoeksresultaten worden gebruikt om de kwaliteit van de dienstverlening voor de cliënt te verbeteren. 
  8. Klopt het dat er in Den Bosch maar één gecertificeerde verzekeringsarts voor de WIA werkzaam is?
    Dit klopt niet.  

    Aanvullende vraag op bovenstaande vraag van EenVandaag d.d. 14 juli om 17.26:
    Klopt het dat er in Den Bosch maar één gecertificeerde verzekeringsarts voor de WIA in vaste dienst werkzaam is?
    Er werken meerdere gecertificeerde verzekeringsartsen voor de WIA in Den Bosch. Gezien het lage aantal gecertificeerde verzekeringsartsen die in vaste dienst bij UWV werkzaam zijn in Den Bosch, maakt antwoorden op deze vraag onze collega’s mogelijk herleidbaar. Voor de waarborging van de privacy van onze medewerkers vinden we vanuit goed werkgeverschap het niet passend om specifieke aantallen te noemen.
  9. a. Wat betekent dit voor de beoordelingen?
    We hebben in Den Bosch te weinig capaciteit aan verzekeringsartsen om de instroom aan te kunnen. Dus ook daar is de wachttijd op een beoordeling te lang. De verzekeringsartsen willen een onafhankelijke medische dienst opstarten. 
    b. Bent u hiervan op de hoogte?
    Ja. We weten dat het bestuur van de NOVAG hiervoor pleit.
    c. Wat vindt u daarvan? Kan dit een oplossing zijn? Waarom wel/niet?  
    Het cliëntbelang staat voorop. Onze cliënten en mensen die nu lang wachten op onze sociaal-medische dienstverlening willen we zo snel mogelijk duidelijkheid geven over hun arbeidsgeschiktheid en een eventuele uitkering. Een onafhankelijke medische dienst zou een splitsing betekenen en daarmee dat UWV voor een significante reorganisatie komt te staan. Daar hebben cliënten op dit moment naar onze inschatting geen baat bij.