UWV is in transitie van een uitvoeringsorganisatie naar een publieke dienstverlener waarbij mensen centraal staan en met meer ruimte voor de menselijke maat. Hierin heeft UWV al veel stappen gezet de afgelopen jaren. Voorbeelden van verbeterde dienstverlening zijn extra aandacht met behulp van cliëntondersteuners, het geldzorgenteam, bellen met herkenbare nummers en de nieuwe website die voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk is.

René Steenvoorden: ‘Ondanks het harde werk en de stappen in de goede richting, merken we dat we als organisatie de wendbaarheid en snelheid missen om veranderingen sneller, beter, merkbaarder en concreter door te voeren om cliënten en werkgevers nog beter te kunnen helpen.’

UWV is verdeeld in verschillende organisatie-onderdelen: zogenaamde divisies. Iedere divisie werkt aan eigen veranderingen. Met als gevolg dat er te versnipperd, met verschillende prioriteit en invalshoeken aan noodzakelijke verandering wordt gewerkt. Omdat we sneller concrete verbetering voor cliënten en werkgevers willen realiseren, gaan we de organisatie van UWV op een andere manier organiseren. Dit doen we met behulp van de Verandermotor.

De Verandermotor bestaat uit meerdere kleine teams, die door middel van kortdurende opdrachten gaan samenwerken aan het verbeteren van dienstverlening, processen en IT-systemen. Voor de medewerkers betekent de Verandermotor een andere manier van samenwerken: in ieder team werken collega’s uit verschillende divisies én disciplines samen aan één opdracht. Dit maakt ons sneller en wendbaarder, dan wanneer iedere divisie werkt aan eigen veranderingen. Zo zijn we sneller en beter in staat de bedachte oplossingen ook echt voor elkaar te krijgen.

René Steenvoorden: ‘Medewerkers gaan met meer focus, minder interne afhankelijkheden en meer autonomie werken aan één veranderopgave. Teams en medewerkers krijgen dus meer verantwoordelijkheid. Dit zorgt voor meer werkplezier. Deze manier van werken is gebaseerd op het zogenaamde agile werken, waar wendbaarheid centraal staat. Deze aanpak heeft zich al succesvol bewezen bij verschillende publieke en private organisaties.’

UWV heeft een grote uitdaging om de IT-systemen te verbeteren en te vernieuwen om betere dienstverlening te kunnen bieden. Digitale ondersteuning is namelijk het fundament van onze dienstverlening. Verbetering van onze dienstverlening kan dus niet zonder verbetering van onze IT-systemen. In het vernieuwen van de IT- systemen staat dan ook de menselijke maat centraal. Deze moeten de wensen en behoeften van cliënten, werkgevers en medewerkers centraal zetten. Zodat we hen zo goed mogelijk kunnen helpen.

René Steenvoorden: ‘Sommige collega’s moeten hun werk doen en cliënten helpen met zes of zeven schermen voor zich. Ze moeten veel schakelen tussen systemen én handmatige werkzaamheden uitvoeren. Hierdoor kost het vaak meer tijd om cliënten goed te helpen en het is foutgevoelig. Het is duidelijk dat dit beter moet. Met de Verandermotor kunnen we dit effectief aanpakken. Als mensen sneller en beter kunnen werken, met minder kans op fouten en meer gemak dan gaan we er allemaal op vooruit. Met meer werkplezier voor medewerkers, en betere dienstverlening die uitgaat van de behoefte van onze cliënten en werkgevers.’

Als alles volgens planning verloopt, kan de Verandermotor rond de zomer van start gaan.