Tof Thissen, directeur UWV Werkbedrijf: ‘Wij geloven dat mensen op hun best zijn als ze met werk kunnen deelnemen aan de samenleving. Daarom willen wij werkzoekenden een zo goed mogelijk advies geven als zij hulp nodig hebben bij hun zoektocht naar werk. Scholing is hier een belangrijk onderdeel van. Wij hebben daarom onderzoek gedaan hoe wij scholing nog effectiever kunnen inzetten.’

Het doel van het onderzoek was te komen tot praktisch toepasbare ideeën voor:

  • Een beter gebruik van scholing door werkzoekenden met een uitkering vanwege werkloosheid, Ziektewet of arbeidsongeschiktheid die zonder scholing niet duurzaam aan het werk kunnen komen, en door scholing in een ander beroep duurzaam aan het werk kunnen komen. 
  • Aanpassingen in de dienstverlening van UWV en de leerwerklokketten die het gebruik van onderwijs stimuleren.

Uit het onderzoek komen vijf factoren voor succesvolle implementatie en inzet van scholing naar voren: de fundering, de coach, de deelnemer zelf, de leeromgeving en de transfer van leren naar toepassen. 

Het rapport geeft aan dat de scholing die door UWV wordt ingezet arbeidsgericht is, en dat er veel aandacht is voor leerwerktrajecten. Toch zijn er ook punten waarop UWV kan verbeteren: de adviseurs van UWV maken lang niet allemaal voldoende gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Scholing als instrument kan beter onder de aandacht worden gebracht.

In 2019 heeft UWV honderden extra adviseurs aangenomen ter versterking van de persoonlijke dienstverlening. In hun opleidings- en inwerktraject is opgenomen hoe je scholing kan inzetten om mensen te begeleiden naar werk. De ervaren adviseurs krijgen instrumenten om scholing nog beter in te zetten bij werkzoekenden. Zo dragen we bij aan een samenleving waarin mensen zich hun leven lang kunnen blijven ontwikkelen, in hun werk en naar werk. 

UWV onderzoekt op dit moment hoe de adviezen van Artéduc over het verbeteren van de dienstverlening uitgevoerd kunnen worden. Voor de zomer verschijnt hierover een Kennisverslag van UWV.