De verhalen van de mensen die naar voren komen in de artikelen laten zien dat mensen zich niet altijd gezien, gehoord en geholpen voelen door UWV. Wanneer iemand door langdurige ziekte mogelijk arbeidsongeschikt is brengt dit veel onzekerheid met zich mee. De uitkomst van de beoordeling is daarmee een ingrijpend en belangrijk moment in het leven van mensen.
UWV beoordeelt de arbeidsongeschiktheid door in kaart te brengen wat iemand nog wel kan doen naast de ziekte. Dit wordt gedaan zoals het in de wet staat beschreven. Het beeld dat hieruit komt is in sommige gevallen anders dan behandelend artsen schetsen of ervaren wordt door de mensen om wie het gaat. Dit kan voor mensen erg lastig zijn omdat zij zich dan niet serieus genomen voelen.
UWV weet dat dit erg vervelend kan zijn voor mensen in een onzekere periode in hun leven. Wij nemen de vragen/signalen/zorgen van cliënten altijd serieus, nemen de tijd om te luisteren naar de verhalen en proberen daarna altijd een zo goed mogelijk beoordeling te doen. We begrijpen ook dat door de mogelijke fouten die gemaakt zijn bij de vaststelling van de WIA-uitkeringen er ook twijfels zijn over de beoordelingen. Mensen die twijfelen over hun beoordeling kunnen altijd een herbeoordeling aanvragen of contact met ons opnemen.
In het artikel wordt genoemd dat er naast fouten in de vaststelling van de uitkering ook fouten worden gemaakt bij de beoordelingen. Uit onderzoeken naar de juistheid van sociaal medische beoordelingen komt naar voren dat in een deel van de beoordelingen het niet navolgbaar is hoe er tot een beoordeling is gekomen. In de controle van het dossier zijn dan een of meerdere tekortkomingen naar boven gekomen. Dit kan dan gaan om het niet goed onderbouwen/beargumenteren wat de arbeidsongeschiktheid is van iemand, dat er bepaalde documenten ontbreken of de beoordeling niet goed is gedaan.
Deze tekortkomingen betekenen niet dat de beoordeling per definitie fout is geweest, maar dat er administratief niet goed gehandeld is. Mensen kunnen wanneer zij twijfelen over hun beoordelingen altijd een herbeoordeling aanvragen of contact met ons opnemen.
De fouten die gemaakt zijn, en die hersteld worden, gaan om fouten in de berekening van het dagloon. Het herstellen van de fouten vindt plaats in de zogenaamde corrigeerorganisatie. Dit is een nieuw opgezet team van ongeveer 300-500 mensen die handmatig tussen 25.000 en 50.000 dossiers gaan controleren op eventuele fouten en deze gaan herstellen.
In de eerste maanden van 2025 zullen als eerste de mensen bij wie geen fouten zijn geconstateerd door ons geïnformeerd worden. Daarna verwachten wij te starten met het corrigeren van de fouten. Wij weten dat dit lang duurt en dat mensen hierdoor lang in onzekerheid zullen zitten. Wij vinden dit erg vervelend voor de mensen die hiermee te maken krijgen. Echter, om te voorkomen dat wij fouten maken of dat wij de situatie niet goed oplossen moeten wij het corrigeren zeer zorgvuldig oppakken. Dit kost tijd.
Verschillende mensen benoemen in het artikel van het AD dat er herbeoordelingen plaats moeten vinden van mensen die twijfelen over de uitkomst van hun beoordeling. Die mogelijkheid is er al. Iedereen die het niet eens is met de uitkomst van een beoordeling kan direct na de beoordeling bezwaar maken of later een herbeoordeling aanvragen. Het nu opnieuw doen van alle beoordelingen door UWV is onhaalbaar. Door de achterstanden en capaciteitsproblemen zijn wij niet in staat om al deze herbeoordelingen te doen.