Ruim de helft van de werkgevers die last hebben van de krapte zegt het al te doen: geïnteresseerden vaker ‘vrijblijvend’ laten kennismaken met hun organisatie. Bijvoorbeeld door een open dag te organiseren. Een ‘win-winsituatie’, vindt Witjes: ‘Als werkgever kun je jezelf zo nog beter presenteren en profileren. En werkzoekenden kunnen beter inschatten of ze bij jou willen werken. Als ze daarna besluiten te solliciteren, dan weet je zeker dat je een goed voorbereide en gemotiveerde kandidaat voor je hebt.’

Het kost tijd en geld om werkzoekenden vrijblijvend rond te leiden. Laat staan om een leuke open dag te organiseren. Maar de krapte op de arbeidsmarkt dwingt werkgevers tot creatieve oplossingen, ziet Witjes. Bijna 70% van de werkgevers die last hebben van de krapte geeft aan via andere of meerdere kanalen, of op een andere manier te werven. Dat blijkt uit een onderzoek dat UWV eind vorig jaar onder 4.000 werkgevers hield. ‘Maar ik was best verbaasd dat maar liefst 53% van de werkgevers vaker een vrijblijvende kennismaking aanbiedt’, bekent de arbeidsmarktspecialist. Zo zetten werkgevers in het onderwijs en de sector sociaal werk, jeugdzorg en kinderopvang relatief vaak hun deuren open voor geïnteresseerden. ‘En op LinkedIn zag ik dat ook bedrijven als Alliander en Metaglas dit doen.’

Volgens Witjes krijgen werkzoekenden op deze manier een betere indruk van een bedrijf dan tijdens een sollicitatiegesprek: ‘Ik vergelijk het altijd met het kopen van een huis. Als je een huis binnenloopt, voel je meteen aan: dit is het, of niet. Een sollicitatiegesprek leent zich daar meestal minder goed voor. Dan gaat het vooral over de functie en de arbeidsvoorwaarden. Maar het gaat mensen om het hele plaatje.

Het lijkt erop dat werkgevers dat steeds beter doorhebben. Veel werkgevers die in 2023 krapte ervoeren, boden hun werknemers betere arbeidsvoorwaarden, zoals een hoger loon. Maar ze besteedden vooral aandacht aan de werksfeer, de sociale contacten en werkdruk. Dat zie je ook terug in hun aanpak om nieuw personeel aan te trekken.’

Witjes verwacht dat deze ontwikkeling zal doorzetten. De krapte op de arbeidsmarkt zal voorlopig aanhouden. Volgens de meeste werkgevers wordt het in 2024 niet makkelijker om personeel te vinden. Zo’n kwart verwacht zelfs dat het dit jaar meer moeite zal kosten om vacatures te vervullen.

Een kritische blik op de eigen vacatureteksten kan dan helpen, adviseert de arbeidsmarktexpert: ‘In ons onderzoek zegt 60% van de werkgevers dat zij in vacatures meer naar voren brengen wat hun organisatie te bieden heeft. Ik vind dat een positieve ontwikkeling. Toch kom ik weinig vacatures tegen waarin staat dat werkzoekenden vrijblijvend kunnen langskomen. Terwijl ruim de helft van de werkgevers aangeeft dit vaker aan te bieden. Zet dit dan ook in een vacaturetekst. Het zou twijfelaars net over de streep kunnen trekken.’

En nog een tip: vermijd de opmerking ‘acquisitie wordt niet op prijs gesteld’. Dit zou werkzoekenden ‘afstoten’ volgens Witjes: ‘Het verbaast me hoe vaak ik die oude tekst nog tegenkom. Ook werkgevers die het voor het uitkiezen hebben, adviseer ik om de zin te verwijderen of anders te formuleren. Er kan altijd een tijd aanbreken waarin zij moeilijker personeel kunnen vinden.’

Werkgevers kunnen bij het werkgeversservicepunt in hun regio terecht voor hulp en advies bij het aantrekken van personeel. Bekijk ook het door UWV uitgebrachte rapport met 34 oplossingen voor werkgevers om personeelstekorten tegen te gaan.