Steeds meer werkgevers hebben dan ook moeite om geschikt personeel te vinden. Ongeveer 30% geeft zelfs aan dat het lastig is bedrijfsactiviteiten uit te voeren door een tekort aan personeel.

Het werven van personeel op de traditionele manier is nu niet meer genoeg. Werkgevers moeten daarom hun creativiteit gebruiken om vacatures in vullen. En vaker kijken naar een combinatie van verschillende maatregelen. Om werkgevers te inspireren, heeft UWV een ‘menukaart’ ontwikkeld met 27 oplossingen voor personeelstekorten. De oplossingen die hierin staan, zijn in te delen in 3 categorieën: 

  • nieuw talent aanboren van binnen of buiten de organisatie
  • het anders organiseren van werk
  • het boeien en binden van huidig personeel

Als werkgevers langere tijd moeite hebben om vacatures te vervullen, bestaat de kans dat de druk op het huidige personeel toeneemt. Werknemers kunnen dan moeilijker grip houden op het werk en daardoor minder werkgeluk ervaren. Met een recordaantal openstaande vacatures en zoveel kansrijke beroepen, bestaat het risico dat werknemers in zo’n geval op zoek gaan naar een andere baan. Voor de arbeidsmarkt als geheel hoeft dit geen probleem te zijn: werkenden zetten hun talenten in bij een ander bedrijf, doen nieuwe ervaringen op en ontwikkelen zich zo verder. Maar voor een werkgever is het natuurlijk jammer als een goed functionerende medewerker de organisatie verlaat omdat de voorwaarden bij een andere werkgever beter zijn.

Om personeelstekorten tegen te gaan, gaat het dus niet alleen om het aantrekken van nieuw personeel, maar ook om het behouden van de huidige medewerkers. Het boeien en binden van het huidige personeel wordt daarom steeds belangrijker. Daar ligt de komende tijd een extra uitdaging. Vaak gaat de aandacht vooral uit naar het wervingsproces. Terwijl er tegelijkertijd medewerkers vertrekken. In zo’n situatie is het voor de werkgever dweilen met de kraan open. Ik noem dat het ‘deur-in-deur-uit-syndroom’.

De krapte op de arbeidsmarkt maakt goed werkgeverschap dus belangrijker dan ooit. Als een werkgever niet genoeg aandacht besteedt aan vitaliteit, duurzame inzetbaarheid en doorgroeimogelijkheden, is de kans groter dat werknemers vertrekken naar een werkgever die dat wel doet. Dat vergroot personeelstekorten en verkleint effectiviteit van werving. Hartstikke zonde!

Op werk.nl/arbeidsmarktinformatie brengen wij de arbeidsmarkt in beeld. Onder andere met informatie over trends op de arbeidsmarkt, ontwikkelingen binnen sectoren en de Banenafspraak. Ook staan op de website verschillende dashboards, met bijvoorbeeld de ontwikkeling van het aantal vacatures, geregistreerde werkzoekenden en WW-uitkeringen. Het nieuwe dashboard Skills en beroepen laat zien welke skills er nodig zijn voor een bepaald beroep.