Heeft u een uitkering, toeslag of voorziening aangevraagd, of bezwaar gemaakt tegen een beslissing van UWV? Dan ontvangt u daarna een brief waarin staat binnen welke periode we een beslissing nemen. Ontvangt u na deze periode geen beslissing van ons of een brief waarin staat dat we meer tijd nodig hebben, dan zijn we te laat met beslissen.

Zolang de periode waarin wij moeten beslissen nog niet is afgelopen, kunnen wij deze periode verlengen of onderbreken.

Verlengen

We verlengen de periode bijvoorbeeld als wij nog medisch advies nodig hebben. U krijgt daarover een brief voordat de periode waarin wij moeten beslissen afloopt. In de brief staat ook de nieuwe periode waarin u de beslissing kunt verwachten. We mogen de periode 1 keer verlengen zonder uw toestemming. Daarna mag dit alleen als u ons toestemming geeft met het formulier Verlenging beslistermijn (werkgevers) of het formulier Verlenging beslistermijn (werknemers).

Onderbreken

Als we de periode onderbreken, dan pauzeren we onze beslissing. Dit doen we bijvoorbeeld als wij meer gegevens van u nodig hebben om uw aanvraag of bezwaar te behandelen. U krijgt daarover dan een brief. De beslisperiode gaat weer door als wij uw gegevens hebben ontvangen. We kunnen de beslisperiode meer dan 1 keer onderbreken. Tijdens de onderbreking nemen wij geen beslissing.

Met een ‘Melding te late beslissing’ vraagt u ons om alsnog een beslissing te nemen. Dat noemen we ook wel ‘in gebreke stellen’. We proberen binnen 2 weken na uw melding te beslissen. Doen we dat niet? Dan krijgt u een vergoeding.

Melden met een formulier

Melden met een brief

Stuur een brief met uw melding naar:

UWV
Postbus 58175
1040 HD Amsterdam

Zet in de brief de volgende informatie:

  • De datum.
  • Uw naam en adres.
  • Uw burgerservicenummer.
  • Uw telefoonnummer.
  • Voor welke aanvraag of welk bezwaar wij te laat zijn met beslissen.
  • De datum waarop u de aanvraag heeft gedaan of het bezwaar heeft gemaakt.
  • Uw rekeningnummer waarop wij de vergoeding moeten overmaken als wij na 2 weken niet beslist hebben.
  • Bent u werkgever? Zet dan uw loonheffingennummer in de brief. Meldt u een te late beslissing voor een aanvraag van een werknemer, dan zet u ook de naam en het burgerservicenummer van de werknemer in uw brief.
  • Nadat wij uw melding hebben ontvangen, krijgt u een brief waarin staat of wij uw melding behandelen. Soms doen we dat niet. Bijvoorbeeld omdat de melding niet op de juiste manier is gedaan. Of omdat wij niet te laat waren met onze beslissing.
  • We proberen binnen 2 weken na uw melding een beslissing te nemen. Doen we dat niet? Dan krijgt u een vergoeding. U kunt in dat geval ook in beroep gaan bij de rechter. U vraagt de rechter dan om ons te dwingen om sneller te beslissen, of om ons een hogere vergoeding te laten betalen.

Als u 2 weken na uw melding nog geen beslissing van ons ontvangt, krijgt u een vergoeding:

  • De eerste 14 dagen: € 23 per dag.
  • De volgende 14 dagen: € 35 per dag.
  • De volgende dagen tot en met maximaal de 42e dag: € 45 per dag.
  • De maximale vergoeding is € 1.442.

U hoeft zelf niets te doen om deze vergoeding te krijgen. U ontvangt het bedrag op uw rekening. Wij betalen de vergoeding niet aan anderen, zoals een gemachtigde. Behalve als de gemachtigde een advocatenkantoor of bewindvoerder is.

Hoelang ontvangt u een vergoeding

  • De periode waarover u een vergoeding ontvangt, start 2 weken na de dag waarop wij uw formulier ‘Melding te late beslissing UWV’ ontvangen.
  • De periode waarover u een vergoeding ontvangt, duurt tot en met de dag waarop wij u onze beslissing sturen.
  • De periode waarover u een vergoeding ontvangt is maximaal 6 weken.

Als wij nog geld van u krijgen

Krijgt u een vergoeding van ons, maar moet u ook nog een bedrag aan ons (terug)betalen? Dan trekken we het bedrag dat u nog moet betalen eerst van de vergoeding af. Het bedrag dat daarna over is, betalen we aan u.