Een klacht geeft u door als u ontevreden bent over de manier waarop wij u of uw zaak behandelen. Bijvoorbeeld als wij ons niet aan regels houden die voor UWV gelden. Gaat uw klacht niet over onze dienstverlening? Op Klacht, melding of bezwaar leest u hoe u over iets anders contact met ons opneemt.
U geeft uw klacht online, telefonisch of met een brief door. Sommige klachten geeft u rechtstreeks door bij een UWV-afdeling of bij een organisatie waarmee wij samenwerken.
Geef uw klacht online door met het Klachtenformulier van UWV:
U kunt ons bellen op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Ons telefoonnummer voor klachten is 088 - 898 25 25. We rekenen een lokaal tarief. Uw belkosten hangen af van uw telefoonaanbieder.
U kunt een brief sturen naar:
UWV
Klachtenservice
Postbus 58071
1040 HB Amsterdam
Zet in uw brief de volgende informatie:
Sommige klachten geeft u door bij de verantwoordelijke afdeling:
Nadat u uw klacht aan ons heeft doorgegeven, volgen 1 of meer van de volgende stappen:
Heeft u een klacht online of telefonisch bij ons ingediend ? Dan belt een medewerker van onze Klachtenservice u binnen 3 werkdagen. Gaf u de klacht in een brief door, dan belt onze medewerker u binnen 7 werkdagen. Deze medewerker was niet eerder bij uw klacht betrokken.
Samen bespreken we uw klacht. Soms kan de medewerker uw klacht meteen oplossen. Lukt dat niet? Dan vertelt onze medewerker hoe het verder gaat.
Als wij u bellen maar u niet kunnen bereiken, dan krijgt u van ons een ontvangstbevestiging van uw klacht. Daarin staat hoe wij de klacht behandelen. Bijvoorbeeld wanneer u een reactie krijgt en wat de volgende stappen zijn.
Misschien wilt u uw klacht toelichten in een gesprek op het UWV-kantoor. Dan krijgt u hiervoor een uitnodiging.
Wij doen ons best uw klacht binnen 3 weken af te handelen. De medewerker van onze Klachtenservice onderzoekt uw klacht. Vaak wordt de klacht dan snel opgelost.
Bij UWV kunt u ook met hulp van een mediator een klacht oplossen. Het kan zijn dat wij dit voorstellen tijdens het onderzoek naar uw klacht. U kunt ook zelf om mediation vragen. U leest hier meer over op Mediation.
Wij gebruiken uw klacht om onze dienstverlening te verbeteren. Bijvoorbeeld als het gaat om heldere communicatie, het eenvoudiger maken van processen of het op tijd en juist betalen van uitkeringen. Op onze website vindt u een overzicht van klachten en wat wij daarmee gedaan hebben. Dit is het Klachtoordelenregister. We gebruiken daarin geen namen van de mensen die de klachten indienden.
Bent u niet tevreden over onze afhandeling van uw klacht? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. Zij behandelen klachten over de overheid. De Nationale ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig.
Heeft u bij ons een klacht ingediend over artsen of verpleegkundigen die voor UWV werken? Als u niet tevreden bent over onze afhandeling van deze klacht, dan kunt u altijd een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. U heeft daarnaast soms nog een andere mogelijkheid: u kunt een klacht indienen bij de Geschillencommissie UWV.
U kunt een klacht over artsen of verpleegkundigen van UWV indienen bij de Geschillencommissie als u in ieder geval voldoet aan deze 3 voorwaarden:
Op de website van de Geschillencommissie UWV leest u meer over hoe u een klacht indient en welke klachten de commissie kan behandelen.