Niet-uitkeringsgerechtigden(nuggers) met een arbeidsbeperking die aan het werk willen, hebben daarbij recht op ondersteuning van de gemeente waar ze wonen. Ten minste een deel van hen krijgt die ondersteuning nu niet, waardoor ze moeilijker aan het werk komen en blijven. Voor dit gebrek aan ondersteuning zijn meerdere oorzaken aan te wijzen: de doelgroep is onvoldoende in beeld bij gemeenten, er is weinig aandacht voor nuggers in beleid en uitvoering, en zowel professionals als de nuggers zelf weten vaak niet wat de mogelijkheden voor ondersteuning zijn. Diverse partners van UWV, zoals Ieder(in), Nibud, vakbonden, werkgeversorganisaties en cliëntenraden, hebben UWV verzocht om bij een nieuwe subsidieronde aandacht te schenken aan nuggers.
Onderzoeksbureau ZINZIZ gaat met subsidie van UWV onderzoeken welke subgroepen er te onderscheiden zijn binnen de groep nuggers met een arbeidsbeperking, met welke (multi)problematiek die subgroepen kampen, hoe we ervoor kunnen zorgen dat iedere subgroep in beeld komt én blijft, bij welke ondersteuning ze het meest gebaat zijn om duurzaam aan het werk te gaan en wat maakt dat ze die hulp nu niet altijd krijgen.
Het onderzoek bestaat uit meerdere fasen. Allereerst doet ZINZIZ een literatuuronderzoek om de achtergronden van de doelgroep in kaart te brengen en om de verschillende subgroepen nuggers te bepalen. In de tweede fase gaat ZINZIZ professionals bij UWV en gemeenten interviewen en ook andere actoren in het sociaal domein waarmee nuggers te maken kunnen hebben, zoals re-integratiebedrijven of schuldhulpverlening. In de derde fase wordt de doelgroep zelf bevraagd, via interviews op straat en op locatie, diepte-interviews en vragenlijsten.
De subsidieopdracht is niet alleen gericht op het genereren van kennis, maar nadrukkelijk ook op benutting van de onderzoeksresultaten. De eindrapportage wordt eind 2024 verwacht. Daarnaast zal ZINZIZ een online platform creëren waarop ervaringen, informatie en vragen uitgewisseld kunnen worden tussen nuggers onderling en met professionals. Het doel hiervan is om professionals blijvend aan te sporen om grip te hebben en te houden op de doelgroep en om deze te ondersteunen om (duurzaam) werk te krijgen. Daarnaast zullen middelen worden ontwikkeld, zoals animatiefilmpjes, om nuggers te informeren over wat hun rechten zijn.