UWV ondersteunt mensen met een WGA‑uitkering bij het vinden en behouden van werk. Sinds 2017 krijgen alle mensen met een WGA‑uitkering die hun restverdiencapaciteit onvoldoende benutten activerende dienstverlening. Naast gesprekken met een arbeidsdeskundige of adviseur intensieve dienstverlening kan aanvullende dienstverlening worden ingekocht bij re‑integratiebedrijven. In het onderzoeksproject WGA‑dienstverlening kijken we naar de toegevoegde waarde van de re‑integratiedienstverlening voor de (stappen richting) arbeidsparticipatie van mensen met een WGA‑uitkering.

Bij de start van het kennisprogramma was weinig bekend over de inzet van re‑integratiedienstverlening voor mensen met een WGA‑uitkering en over de effecten ervan. Draagt deze dienstverlening bij aan snellere en/of duurzamere werkhervatting? Of werken mensen dankzij de dienstverlening meer uren en/of tegen een hoger uurloon? Draagt de dienstverlening er, direct of indirect, aan bij dat mensen zich beter voelen en een betere geestelijke en lichamelijke gezondheid ervaren? Om deze vragen te beantwoorden is in oktober 2019 een grootschalig onderzoek gestart waarbij op twee derde van de UWV‑kantoren een gerandomiseerd experiment is ingericht met een groep die intensieve re‑integratiedienstverlening krijgt en een controlegroep die géén re‑integratiedienstverlening krijgt. Op de kantoren wordt basale dienstverlening aangeboden. In het onderzoek worden de drie groepen met elkaar vergeleken. Mensen worden hierbij gedurende drie jaar gevolgd. De gegevens die nodig zijn voor het beantwoorden van de onderzoeksvragen zijn afkomstig uit de registratiebestanden van UWV en de respons op een vragenlijst die mensen krijgen bij de start en het eind van de drie jaar. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de onderzoeksbureaus SEOR en Verwey Jonker.

  • Het rapport Effectevaluatie dienstverlening WGA – eerste tussenrapportage laat zien dat het experimentele design tot dan toe goed werd uitgevoerd. Hoewel slechts een beperkt deel van de mensen al gedurende één jaar kon worden gevolgd, zijn er indicaties dat de dienstverlening leidt tot een groter aantal mensen dat het werk hervat.
  • In rapport Effectevaluatie dienstverlening WGA – tweede tussenrapportage kon een grotere groep gedurende twee jaar worden gevolgd. Hierdoor kon er dus ook wat meer worden gezegd over de effecten van dienstverlening op werk. Re‑integratiedienstverlening leidt tot meer werkhervatting, maar er zijn wel verschillen tussen mensen met een gedeeltelijke en mensen met een volledige WGA‑uitkering en in hervatting in kleine versus grote banen.
  • Het rapport Midterm review WGA‑dienstverlening in 2017–2021 toont de stappen die UWV sinds 2017 heeft gezet om de WGA‑dienstverlening verder te ontwikkelen en de opbrengsten daarvan tot nu toe. UWV heeft de afgelopen jaren meer gesprekken gevoerd met WGA‑gerechtigden, voor deze groep meer re‑integratiedienstverlening ingezet, inspanningen geleverd om het vakmanschap van medewerkers te ontwikkelen en een meer bewezen effectieve dienstverlening geïmplementeerd. Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het rapport van De Beleidsonderzoekers.

In april 2021 zijn de laatste mensen met een WGA‑uitkering opgenomen in het onderzoek. Dit betekent dat in april 2024 alle mensen gedurende een periode van drie jaar konden worden gevolgd. Naar verwachting zullen de onderzoekers van SEOR en Verwey Jonker begin 2025 de eindrapportage afronden. In de eindrapportage wordt niet alleen gerapporteerd over de effecten van re‑integratiedienstverlening op werk, maar ook over de effecten op de beleving van gezondheid en welzijn en het werkzoekgedrag van mensen met een WGA‑uitkering.