Sinds 2016 koopt UWV dienstverlening in bij re‑integratiebedrijven voor mensen met een Wajong-, WIA/WGA- of Ziektewet-uitkering. Voor mensen die direct aan de slag kunnen gaan is er de dienst Naar werk. Doel daarvan is dat de cliënt werk vindt. Voor mensen die nog niet helemaal klaar zijn om het werk te hervatten is er de re‑integratiedienst Werkfit maken. Deze richt zich op het opfrissen van werknemersvaardigheden, het opdoen van arbeidsritme en het oriënteren op nieuwe beroepen. Voor mensen voor wie de stap naar Werkfit maken nog te groot is, is er sinds 2019 modulaire dienstverlening. Deze is gericht op het bevorderen van maatschappelijke participatie en eventueel het verrichten van vrijwilligerswerk.
Bij de start van het kennisprogramma Onbeperkt aan het werk was er behoefte aan kennis over de inhoud en het succes van deze ingekochte re‑integratiedienstverlening. Dit hebben we in de eerste jaren van het kennisprogramma uitgebreid onderzocht. Dit onderzoek willen we gedurende de looptijd van het kennisprogramma herhalen om de ontwikkelingen hierin te volgen: de Check in de zogenaamde Plan‑Do‑Check‑Act‑cyclus.
In 2020 is het rapport Wat kopen we in voor wie? Inhoud en succes van ingekochte re‑integratiedienstverlening voor mensen met een arbeidsbeperking verschenen. Hiermee is in beeld gebracht welke activiteiten in de periode 2016–2018 zijn ingezet en welke aanknopingspunten het onderzoek biedt om de inkoop van re‑integratiedienstverlening te verbeteren.
In 2024 zullen we dit onderzoek herhalen om vast te stellen of inmiddels duidelijker is wat er precies binnen de ingekochte re‑integratiedienstverlening gebeurt en hoe de resultaten van de ingezette re‑integratie zich in de tussentijd hebben ontwikkeld.